Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, July 22, 2015

Apa dan bagaimana sesudah bercerai?


Bismillah,

Rumahtangga yang bahagia satu anugerah dari Allah. Ia ada mawaddah, rahmah dan sakinah dari Rabb bagi yang mengamalkan cara hidup Islam yang sebenar. Bahagia tidak hadir sendiri, ia datang dengan satu kemanisan iman. Bila ada masalah dalam rumahtangga, penyelesaiannya adalah kembali pada Allah.

Tiada satu yang kekal di dunia ini. Bila berlaku perceraian dalam rumahtangga, bagi segelintir individu ia satu penamat kehidupan. Rasa tertekan, hilang keyakinan, rendah diri dan pelbagai lagi. Sebenarnya berfikir KENAPA tidak membantu diri untuk bangkit? Sampai bila mahu menangis dan bersedih? Sedang mereka gembira kita pula derita? Lupakan sahaja, jalan terus.

Ia sukar dan mengambil masa untuk melupakan, namun bila diri dekat dengan Allah dan ada aktiviti yang boleh membuatkan kita lupa pada masalah tersebut, satu masa kita boleh melepasi keadaan ini. Mulakan bertanya BAGAIMANA/APA?

Masih belum terlambat memncipta kebahagiaan. Kebahagiaan sebenar adalah kita dengan Allah SWT.

No comments:

Post a Comment