Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, October 12, 2013

Teori Lateral Thinking

LATERAL THINKING

Apakah keperluan membuka bisnes masing-masing?
Ramai orang takut untuk berangan membina impian, apalagi mahu bertindak.
Kemerdekaan minda tiada menyebabkan ia menghalang pergerakan.

Distributors and Autonomous
1.    Mengikut cara nabi mentadbir Negara
2.    Semua perkara diberi peluang untuk bergerak sendiri. Di PTS contohnya setiap 10 minit boleh tahu jualannya.
3.    Sistem yang baik akan banyak membantu usahawan dalam pengurusan.
4.    Konsep kerjasama adalah ABS berpusat.
5.    Apabila mahu membuka apa-apa syarikat ABS boleh berunding terus dengan ABS Chapter.
LATERAL THINKING
1.    Pelajar akan diajar mematuhi peraturan budaya.
2.    Ramai budak pandai lambat naik pangkat kerana apa? Apa yang paling pelru untuk cepat membina diri apabila ada “acceptability and ability”.
3.    Jika mahu menjadi orang pertama memanjat dindibng yang tinggi kita perlu ada bahu orang lain. Bagaimana mahu mendapatkan bahu orang lain yang bagi bahunya?
4.    Rule kejayaan perlu SOKONGAN. Selepas Berjaya perlu bantu kawan untuk naik bersama-sama kita. Kita perlu berlumba-lumba untuk angkat kawan-kawan kita cepat Berjaya.
5.    Konsep menang dengan cara menangkan orang lain.

Definisi:
1.    Lateral Thinking adalah dari De Bono. Ia kaedah berfikir untuk menghasilkan idea baru dan boleh Nampak benda baru tersebut.
2.    Jadi kita tidak mudah menolak idea-idea yang kita tidak pernah dengar.
3.    Hyphotehesis diparkatiskan dalam LT. Ia berfikir dengan menggunakan perkataan “Seandainya”.
4.    Nabi bersabada... “ Seandainya bulan diletakkan ditangan kiriku dan matahari di tangan kananku..” Maksudnya BERANI BERFIKIR .
5.    Dorongan untuk berfikir itu besar ganjaran, contoh berfiki buat baik sudah dapat pahala.
6.    LT adalah teknik yang dicipta spaya kita bleh menghasilkan idea, formula, prosedur baru, strategi yang baru dan lain-lain.




Case Study 1
Tuan pergi ke kedai haiwan membeli anjing jaga. Selepas anjing jaga itu masih tidak menyalak. Fikirkan apa yang tuan dapat lakukan?
Cadangan:
-Tujuan beli anjing untuk jaga?
-Kenalpasti kenapa anjing tak menyalak?
-Berunding dengan Tuan kedai?
-Mencari alternative baru?
Persepsi : Anjing ada problem jadi carikan solusi contohnya:
1.    Jangan beri makan
2.    Beri kucing
3.    Tukar tempat
4.    Klinik
5.    Pulangkan
6.    Bawa ke kubur
*      Kenapa kita fikirkan anjing itu bermasalah?
*      Kenapa orang pandai adakala brtindak melakukan sesuatu yang bodoh. Cara berfikir itu bagaimana mekanismanya yang menyebabkan orang pandai bertindak bodoh?
*      Mengapa sesuatu yang bagus menyebabkan kita keluarkan duit?
*      Cara berfikir ini ada pola-pola (patterns). Contoh jika kaya perlu bergaya, Jadi dalam otak kita sudah ada pelbagai pattern.
*      Pattern ini menjadi hijab kepada kita. Dengan kata lain kita adakala menyelesaikan problem yang bukan problem.
*      Sebab itu orang pandai banyak problem kerana banyak melihat masalah. Penyelesaian yang diambil pula bersifat bodoh. Contoh anak yang ada masalah juvenile ibu bapa perlu di bawa ke mahkamah.



Ciri-ciri Orang yang Mengamalkan Lateral Thinking
a.    Mendengar tanpa membuat persetujuan :(dalam perkara baru tidak ada betul atau salah dengan menangguhkan pendapat) –delay judgement.
Inidividu takut bila tiada pendapat kerana di samakan dengna bodoh.
b.    Tidak berdebat : (Aristotltle, Plato menggunakan teknik berdebat, tetapi teknik berfikir Nabi SAW adalah LT iaitu jangan cepat melihat problem dan  PT Pararel Thinking.
Ibarat orang berenang hanya berada di line sendiri. Menerangkan bahagian kita sahaja, dengan tidak mengatakan orang lain salah. Apa yang penting memberi fakta sahaja.


Case Study 2
Tin Sardin yang kemek. Bagaimana mahu mengelakkan tin yang kemek? Berikan alternative.



No comments:

Post a Comment