Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, October 31, 2013

Tips Menjadi Ibu Bapa dan Pendidik Berjiwa Besar

 
Bismillah,

Peranan pendidik sangat bpenting dalam kehidupan seseorang inidividu begitu juga ibubapa. Pendidik ibarat pelari gantian memegang baton, dari guru tadika diberl pula kepada guru sekolah rendah, kemudian guru sekolah menengah hinggalah ke peringkat seterusnya. Manakala ibu bapa pula berperanan sebagai peniup wisel, penjaga masa, penjaga garisan,pengadil... untuk memastikan mereka berjaya ibu bapa perlu menjadi coach yang bijaksana untuk anak-anak.
Ibarat pepatah “melentur buluh biarlah dari rebungnya” .  Begitulah juga dalam mendidik anak-anak.  Sewaktu kecil lagi mereka perlu dididik dan diasuh dengan cara hidup Islam. Jika dewasa baru kita sedar dan mahu mengubah stereng kehidupan mereka, kita memerlukan masa dan cara yang tersendiri. Sebagai ibu bapa mahupun pendidik tiada istilah terlambat atau putus asa dalam mendidik dan mentarbbiyyah anak-anak. Bahkan hingga anak-anak berumahtangga ibu bapa masih perlu berperanan Cuma caranya sahaja berbeza.
Individu yang lahir dalam budaya dan didikan berbeza pastinya agak susah untuk diubah, namun ia tidak mustahil kerana ibarat batu yang dititis air jutaan kali maka akhirnya ia menjadi lekuk walau air itu lembut sifatnya. Maka itulah tekniknya dalam mendidik, kelembutan itu tersembunyi hikmah yang besar jika kita yakin dan percaya. Itu juga yang diajar oleh Rasulullah dalam mendidik akhlak dan peribadi Arab Jahiliyyah.
Wallahualam

No comments:

Post a Comment