Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Tuesday, October 29, 2013

Tips Pembangunan Usahawan

Tips Pembangunan Usahawan

jangan sampai partner tak percaya pada kita bila berpartner, tak suka tak mengapa.
Org suka kdg membebankan juga.
Jodoh bisnes kita adalah modal bisnes kita dlm partnership.
Boleh memberi kepercayaan dan mampu bekerjasama dengan orang lain.
Jangan sekali kali mengumpat partner kita pada orang lain. Jangan sampai orang kita sbb dia reflect diri kita, nanti orang takut nak berpartner dengan kita.
Apa masalah kena diam diam, biar kita dengan dia.
Hayat partnership perlu dijaga.
Sebab bercerai itu biar atas perkara yang munasabah.
Orang baru akan ada kesilapan tp 2 perkara perlu jaga;
1) Jaga kesilapan jgn buat lagi
2) Kerjasama amat perlu diterapkan.
Banyak perkara bila diperbetulkan
terutama dlm hal semangat bekerjasama.
Dalilnya kerugian di absorb tp semangat mesti diperkukuh, contohnya Peristiwa Perang Uhud.
Walau kalah teruk disebabkan tentera pemanah kerana harta. Nabi tidak siasat, tiada hadis tentang kenapa kalah perang Uhud, jadi buat silap tidak perlu post mortem, nabi tidak siasat, kisah itu dari para sahabat. Hikmahnya Nabi tidak siasat kerana semangatnya.
Bila Nabi tak sebut semangat juang kekal tinggi. Bahkan tiada nama sahabat yang keluar.
Antara membetulkan kesalahan dan menjaga semangat kerjasama lebih penting kekalkan semangat.
Kesilapan bukan jenayah, ambil duit sendiri itu jenayah.

Bagaimana cara menjaga semangat partner?
Kita adalah self employd.Ada ramai staf termasuk partner, Sebagai ketua kita mesti jaga semangat kerja partner dan maruahnya.
Apabila situasi berlaku orang mengadu orang kuat kita, tntg kerja, management style pegawai kita jangan kita layan. Jangan kita panggil partner kita. Jika kita lauan maknanya kita lebih percaya partner kita.
Apabila kita maklumkan orang bawahan tentang partner kita menyebabkan staf tidak percaya lagi pd partner.
hal hal emosi



Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment