Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, February 4, 2015

Lazy eye

Lazy eye. Apa itu lazy eye? Bagi ibu bapa yang mengalami pasti arif. Bagi yang tidak tahu boleh tanya pak cik google.
Anak kedua saya Ain Syafia Qutreenie antara yang mengalami masalah lazy eye. Sewaktu usia 1-2 tahun sudah ada sympton. Kami pernah membawanya kepada pakar yang terkenal. Semasa itu kami ingatkan masalah mata yang biasa.
Umur 9 tahun baru kami ketahui masalah yang sebenar. Waktu itu ia sudah agak terlambat. Namun ada hikmah buat kami.
Sekarang anak saya sudah berusia 17 tahun, sudah seminggu lebih selepas kemalangan di sekolah baru-baru ini, kami masih tidak mendapat kaca mata baru yang ditempah kerana kedai cermin mata perlu membuat tempahan khas dari kilang untuk kanta 700 dekat/700 jauh.
Ibu bapa atau guru-guru tadika boleh mengenal pasti lazy eye sewaktu tadika. Bangsa Cina lebih cepat mengenal pasti masalah lazy eye dibanding bangsa lain. Apakah sebabnya?
Lazy eye masalah yang boleh dirawat jika dapat diketahui dari awal. Ia masalah saraf mata yang mana biasanya mata yang lebih kuat digunakan dan menyebabkan mata yang lemah menjadi malas. Inilah biasanya yang berlaku pada anak-anak.Ia boleh dirawat dan mampu sembuh jika dapat dikesan lebih awal..
Anak-anak yang lahir dalam keadaan begini biasanya tidak tahu dan menyedari bahawa mereka sebenarnya rabun. Mengambil contoh anak saya sendiri, disebabkan biasa melihat warna/benda yang kabur sejak kecil jadi beliau tidak tahu apa ertinya melihat sesuatu dengan jarak yang normal dan jelas.
Kebiasaannya kanak-kanak di tadika aliran biasa susah untuk diketahui kerana abjad rumi atau jawi menggunakan huruf yang banyak, berbanding tadika yang mengajar Bahasa Cina, ini kerana tulisan cina yang mana satu huruf sudah satu perkataan. Maka bila kanak-kanak silap guru atau ibu bapa mudah mengenal pasti simpton lazy eye.
Anak saya sewaktu darjah tiga tidak dapat membaca kamus tanpa berkaca mata. Bahkan menurut doktor pakar beliau diusia yang lanjut jika tidak dirawat ia mampu membawa kepada hilang daya penglihatan. Ssehingga hari ini jika tanpa kaca mata beliau tidak mampu membaca jarak dekat.
Bagi merawat lazy eye, kanak-kanak memerlukan terapi khas bagi melatih mata yang lemah menjadi kuat. Biasanya dengan menggunakan eye patch dan membuat latihan tertentu yang diberikan oleh pakar terapi. Selain itu anak-anak boleh diberikan pemakanan yang sihat atau supplemen yang khas untuk menambah baik penglihatan.

No comments:

Post a Comment