Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, March 28, 2015

Menuju Jannah

Menuju Jannah

Sungguh benar apabila di sebut syurga, tiada yang seorang yang tidak memgimpikannya. Bahkan syurga menjadi motivasi untuk melakukan banyak perkara kebaikan dan menjauhi kemaksiatan.

Menuju jannah yang abadi pastinya tidak semudah yang disangka dan tidak sesukar yang dijangka.

Maka layakkah diri untuk jannah saat iman adakala bertambah dan ada tikanya berkurang.
Maka cukupkah amalan yang dikerja bagi melayakkan diri tersenarai sebagai penghuninya.

Jannah ada pelbagai kategori, yang terunggul adalah syurga Firdausi hanya untuk yang menjadi kekasihNya yang cukup syarat dan memenuhi kriteria di sisi Dia.

Bercerita kehebatan jannah maka terbayang juga lawannya neraka yang menyala. Ia membawa kepada diri bermonolog dengan Rabb yang Maha Pencipta betapa diri teramat hina dengan segala dosa.

Wahai yang Maha Pengampun dan Maha Mengasihani, terimalah segala amalan kami, ampunkan segala dosa kami. Sesungguhnya tiada daya, tiada upaya untuk kami menggapai syurgaMu. Jadikan kami insan terpilih menjadi penghuninya bersama dengan orang-orang yang kami sayangi.
Berilah kami peluang untuk ada bersama para anbiyaa' serta para wali dan as solihin.
Amen.

No comments:

Post a Comment