Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, November 5, 2015

Kenali karakter anak-anak


Bismilllah,

Berkongsi kisah dan ragam anak-anak pastinya akan ada pelbagai kisah dan cerita. Ia satu perkara yang indah dalam kehidupan saat kita meniti usia yang semakin lanjut. Setiap anak akan ada karakter berbeza. Bahkan itulah yang menambah unik dan warna warni dalam keluarga.

Disebabkan watak atau personaliti dan karakter berbeza maka sudah pasti cara melihat masalah juga berbeza. Miliki dua orang anak perempuan yang berbeza banyak perkara sudah pasti banyak yang saya juga pelajari sebagai ibu. Ia membantu diri untuk belajar pelbagai pendekatan bila mereka berdepan masalah.

Salah seorang dari mereka bila tiba masa exam, maka dia akan panik, semua serba tak kena, banyak menangis kerana risau dan lebih parah bila kita terpaksa melayan setiap masa perasaan gundah tersebut. Walhal dia dilihat sudah bersedia, tapi kerisauan melampau untuk berdepan peperiksaan dan keputusan menyebabkan perasaan panik itu datang.

Manakala seorang lagi, tidak pernah ada perkataan negatif. Bila ditanya semua Alhamdulillah. Bahkan boleh dikatakan minda positifnya yang kuat itu terpercik kepada diri saya sendiri. Lalu saya tidak merasa risau kerana beliau miliki perasaan yang cukup kental melawan rasa bimbang, risau, takut dan pelbagai lagi emosi.

Disebabkan itu beliau tidak manja bahkan banyak berdikari dan pandai membuat keputusan sendiri berbanding yang seorang lagi. Pun begitu hati seorang ibu tetap juga risau, kerana tidak mahu anak meletak harapan. Namun sejak dulu beliau sangat pasrah dengan apa sahaja.

Hari ini bila mereka sudah dewasa, sudah terbit kematangan, nun jauh disudut hati saya bersyukur dengan anugerah Allah. Setiap kelebihan dan kekurangan yang ada pada anak-anak, ada hikmah buat ibu ayah. Tidak membandingkan pencapaian atau kejayaan juga amat penting kerana setiap mereka adalah unik dan punyai kelebihan tersendiri jika ibu bapa mampu menilai dengan mata hati.

Allah berikan kejayaan dunia dan akhirat buat anak-anak semua. Amin.

No comments:

Post a Comment