Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, November 28, 2015

Kelebihan Solat Jemaah

Kelebihan Solat Jemaah

Solat subuh berjamaah banyak fadilat dan kelebihannya. Khususnya buat seorang lelaki.

Lelaki yang sering gagal untuk bangun subuh dan menghadirkan diri berjamaah di masjid merupakan insan yang sering gagal mencari rahmat dan keberkatan daripada Allah dalam kehidupannya.

Jika dia memimpin keluarga, dia gagal menjadi suami dan bapa yang berusaha mencari rahmat dan sakinah di awal pagi kehidupan.

Jika dia pemimpin masyarakat, dia gagal memulakan kehidupannya dengan mempersembahkan diri di hadapan seruan keberkatan di awal-awal lagi.

Bagaimanakah mungkin dia menjadi pemimpin yang diberkati?

Selepas solat subuh, insan hendaklah berusaha berzikir, beristighfar dan memohon kurniaan Allah untuk hari tersebut.
keadaan ibadah, di masjid sebagai rumah ibadah, di awal hari yang dimulakan dengan ibadah dan dalam hening pagi yang mengkhusyukkan diri untuk menumpukan kepada Allah.

Maka di sinilah turunnya keberkatan, rahmat dan kemustajaban doa. Pohonlah segala kebaikan untuk kehidupan ini. Amiin.

Dipetik dari perkongsian WA

No comments:

Post a Comment