Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Friday, November 20, 2015

People who you loves makes you




Bismillah,

"People who you loves, makes you"
Kata-kata di atas petikan dari cerita The Fortune Theory. Ada benarnya kata-kata ini.

'Orang yang kita sayang menjadikan kita hari ini.'
Siapakah orang yang kita sayangi?



Allah dan Rasul, adalah temmpat teratas. Bila kita sayang Allah kita takut denganNya, kita akan melakukan apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang. Bila sayang dan cinta Nabi, maka ajaran dan pesanannya menjadi ikutan dan teladan. 

Ibu dan Ayah. Ibu insan yang mempunyai pengaruh yang besar dalam hidup anak, ibu yang mencorakkan diri seseorang hasil didikannya. Termasuk juga ayah, dialah yang mencari nafkah, membesarkan anak-anak dengan menunjukkan teladan sebagai bapa dalam keluarga.

Suami/isteri. Pasangan merupakan orang yang hampir dengan kita. Sama ada kita memperooleh kata-kata  semangat atau sebaliknya.

Sahabat/Rakan. Mereka memberi pengaruh dalam kehidupan dengan cara tersendiri. 


Ramai lagi yang kita sayangi seperti guru-guru dan lain-lain yang kita sayang, menjadikan kita sebagaimana kita hari ini.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment