Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, November 28, 2015

Mengejar impian


Bismillah,

Impian adalah satu perkara penting dalam hidup. Bahkan dengannya individu mendapat inspirasi dan motivasi bagi bertindak. Namun impian itu penting untuk dinilai, apakah ia realistik atau sebaliknya.
Dengan kata lain, biarlah impian itu satu perkara yang mampu kita capai dan mampu direalisasikan.

Umpama impian mahu mengubah dunia, bukan tidak boleh berimpian sebegitu, impian biarlah dalam satu skop yang agak spesifik dan dalam jangakuan. Jika setakat mahu menyatakan dibibir, maka sudah pasti banyak impian boleh disebut.

Tiada satu yang mustahil dalam hidup. Maka tidak salah mahu berimpian. Impian yang realistik akan ada bersamanya satu roadmap bagi memastikan ia boleh dilakukan dan berhasil. Roadmap itu perlu disusun terbaik agar kita tahu apa cabaran yang bakal kita depani.

2016 sudah makin menjelma dan 2015 bakal meninggalkan kita. Adakah kita sudah mencapai impian 2015, atau masih dalam suasana suram. Apalagi mahu mencipta dan berazam dengan impian baru. Impian pastinya ada yang jangka masa pendek dan jangka masa panjang. Bagi memberi motivasi kepada diri, pastikan impian yang kecil dapat digapai.

Susun langkah dengan bijak dan lakukan dengan betul agar sedikit demi sedikit impian jangka panjang dilakukan, agar ada pergerakannya. Satu ketika tidak mustahil kita mampu merealisasikan apa yang dimahukan dalam hidup. Amen.

Wallahuaalam.


No comments:

Post a Comment