Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, November 19, 2015

Umur kita, Modal Kita

Umur kita, Modal Kita

Mengerjakan solat sunat subuh dua rakaat lebih baik dari seluruh isi dunia.

Menurut ulama, amalan kita adalah umur kita. Ibrah adalah apa amalan dari tempoh tersebut.

Ibarat buah yang diperah untuk mendapatkan jus yang asli, maka umur panjang pendek, namun kualiti ibadat yang kita buat.

Contoh amalan yang berpanjangan kerana mengajarkan ilmu, mengerjakan kebajikan, membuat amalan sedekah dan mempunyai anak soleh.

Walaupun sudah meninggal, namun pahala tetap berkekalan. Hadis Rasulullah menyebut;
"Muslim yang sempurna adalah Muslim yang diberi umur yang panjang dan banyak pula amal kebaikannya.

Ruh 
Imam Qurtubi menyebut ruh tiada tempoh hidup tertentu. Tujuan jasad ini adalah untuk menikmati.

Jasad ada tempoh, ia tiada pengakhiran. Dari alam ruh, alam rahim, alam dunia, alam barzakh, hingga alam akhirat.

Dalam menentukan umur dunia "Umur dunia 7 hari dari hari akhirat" ini adalah hadis Maudhuk. 

Kiamat amat dekat, perumpamaan kehidupan sebagai pengembara yang berhenti di bawah pokok untuk melepas lelah. Ini menurut Rasulullah. Maka ia ibarat berhenti di RnR.

Firman Allah " Sesungguhnya satu hari di sisi Allah menyamai seribu tahun"

Perjalanan bumi ke langit dan langit ke bumi 500 ribu tahun, maka jumlahnya adalah 1000 ribu tahun

Berdasarkan perkiraan, umur dunia amat singkat. Oleh itu umur kita perlu dilabur ditempat terbaik, jika tidak semuanya akan lebur.

Allah jadikan hari kelahiran, namun hari kematian dirahsiakan. Hikmahnya ada dan tersendiri. Surah Al Mulk " Allah mahu lihat siapa paling terbaik amalannya"

Dunia seperti medan pertandingan, hadiahnya adalah syurga.

الست بربكم قالوا بلى

Setiap orang berbeza, selaras dengan hikmah bila. Pilihan masa akan datang adalah masa yang kita laburkan untuk masa yang lagi.


No comments:

Post a Comment