Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, November 9, 2015

Bagaimana memanfaatkan cuti


Bismillah,

Cuti di Malaysia memang ada pelbagai. Cuti perayaan, cuti sekolah, cuti jerebu, cuti banjir dan pelbagai lagi cuti baik yang sudah ada dalam kalendar tahunan mahupun yang diambil kerana darurat.

Hari ini cuti perayaan Deepavali. Sudah pasti cuti bagi surirumah bukan masa untuk berehat, apa lagi bagi yang bekerja, waktu inilah masa untuk mengemas rumah, memasak, membasu baju, mengosok dan sebagainya.

Cuti yang terbaik adalah apabila kita dapat memanfaatkannya bagi melakukan perkara yang berfaedah. Baik bersama keluarga atau memenuhi undangan kenduri, menghadiri majlis ilmu atau apa sahaja, pastikan cuti tersebut menjadi cuti yang penuh kualiti.

Mungkin ada yang menjadikan cuti sebagai masa istirehat. Menqada masa tidur, menonton movie, bertemu rakan-rakan pastikan ia dapat memberikan manfaat. Masa cuti bukan untuk berhibur tapi cuti yang ada masa untuk menambah ibadat. Sibuk bekerja ada ketika tidak sempat berjemaah di surau, maka inilah masa untuk berkunjung dan bermasyarakat bersama ahli qariah.

Bagi surirumah mungkin waktu cuti bertambah beban kerja kerana ada ahli keluarga yang pulang, terpaksa memasak lebih dari biasa. Namun pastinya setiap kepenatan ada kepuasan yang tersendiri. Apalagi memenuhi kesukaan suami dan anak-anak, ia motivasi yang tidak surut walau penat dan lelah.

Cuti dan cuti. Bagi memberikan kualiti pada cuti, maka perlulah dirancang lebih awal agar kita dapat memastikan agenda berjalan lancar. Semoga cuti ada meriah dan menambah memori yang manis untuk dikenang.

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment