Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, July 29, 2012

Travelog Ramadhan : Mencari Lailatulqadar


Kita digalakkan mencari malam lailatulqadar.  Sesiapa yang mencari malam lailatulqadar itu maka carilah pada malam yang ganjil pada 10 malam akhir Ramadhan.
Rahsia mendapat malam Lailatulqadar adalah konsisten dalam ibadat dari awal Ramadhan. Istiqamah.
Bagaimana mahu konsisten/istiqamah/berterusan dalam Ibadah. Imam Nawawi dala Riyadhus Salihain : “ Katakanlah aku beriman dengan Allah dan istiqamah”. Istiqamah ini seperti bangun malam, tadarrus,
Caranya adalah mencari orang yang istiqamah dalam ibadat supaya kita juga istiqamah.
Sebagaimana mafhum hadith “Manusia di atas agama rakannya”. Selain itu kita melihat kepada janji Allah. Ia mendorong kita untuk mendapatkan Lailatul Qadar. Contohnya anugerah yang ada dalam bulan Ramadhan, caranya adalah buat cek list atau senarai semak apa ibadat yang boleh kita gandakan pada bulan Ramadhan.

No comments:

Post a Comment