Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, July 29, 2012

Hadiah Hari jadi




Detik yang berlalu pejam celik-pejam celik bertambah usia. Bersyukur ke hadrat Allah kerana masih memberi ruang dan peluang untuk berkongsi. Setiap kali tibanya tarikh kelahiran maka sudah pasti kita ternanti-nanti apa hadiah yang bakal diberi oleh orang tersayang. Pada saya hampir semua orang seronok mendapat hadiah. Tetapi perlu diingatkan bahawa menyambut hari kelahiran itu haram di sisi Islam.
Berkongsi sedikit cerita dengan anda pembaca, sebenarnya dari semalam suami saya sibuk unutuk singgah di kedai gadjet.. (kedai telefon).. Katanya telefon saya ni tidak berapa berfungsi dengan baik keynotenya.. Saya pula dari dulu tidak berminat dengan gadget2 sprt telefon.. pada saya memadai ia boleh berfungsi untuk menghantar dan menerima maklumat atau panggilan.
Jika orang sudah lama memakai BB saya baru tak smapai setahun.. jika orang sekarang sibuk dengan samsung galaxy.. iphone yang terkini (bla..bla... apa sahaja gadjet yang ada) hati saya tidak tergila-gilakan smeua itu. Semalam suami saya mencadangkan/offer kepada saya untuk belikan.. tapi saya kata saya tidak mahu.. Agaknya pasti ramai yang mengatakan ruginya saya menolak tuah.. Pada saya, itu semua tidak penting.. ada banyak perkata yang lebih penting.. Pada saya dalam hidup kita pelru ada prioriti.. daripada asyik menukar handphone (yang sudah pastinya sering berubah dengan pantas) lebih membeli sesuatu yang manfaat contohnya buku-buku.
Jauh disudut hati.. saya menantikan satu hadiah buat diri sendiri... ia bukan bersempena tarikh kelahiran saya mengikut kalendar masehi.namun hadiah dari sebuah perjuangan... sungguh datangnya Ramadhan  kali ini memberi satu harapan yang amat bermakna buat saya bukan sebagai HADIAH HARIJADI tapi hadiah untuk satu PENGORBANAN....

No comments:

Post a Comment