Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Tuesday, July 17, 2012





Allah Berfirman dalam Surah Al Faatir ayat 2 maksudnya " Apa sahaja yang Allah anugerahkan kepada manusia berupa rahmat, maka tidak ada seorang pun yang dapat menahannya; dan apa sahaja yang ditahan oleh Allah maka tiada siapa yang dapat melepaskannya sesudah itu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu"

Andai kita berputus asa dan kecewa dengan sikap segelintir individu kepada kita maka jika kita menghayati ayat di atas, sesungguhnya apa yang berlaku itu adalah atas kehendaknya. Jika kita dizalimi maka setiap kezaliman itu tidak akan berlaku ke atas kita melainkan atas kehendak dan takdir Allah.
Sama juga ada orang yang mengadu ditindas, dibuli, serta dinafikan haknya... Keadaan ini sama juga. Kita mahu dididik oleh Allah agar menerima segala ketentuan dengan sabar dan meletakkan sepenuh keyakinan kepadaNya. Selain itu kita di suruh bersabar dengan sepenuh hati serta meletakkan segala harapan kepada Allah semata.

Ramai kalangan kita apabila diuji dengan keadaan-keadan tertentu yang mana penyelesaian dicari dengan makhluk. Walhal realitinya makhluk itu sekadar memberi sebab musabbab. Penentu sebenar adalah dari Allah. Memhon pertolongan kepada manusia hanya satu ikhtiar, tetapi pertlongan sebenar hanya KEPADA ALLAH. Andai Allah belum memberikan kita balasan yang setimpal maka yakinlah pasti balasan itu akan diperoleh. Kebiasaannya apabila jiwa sudah berten uredha, hati sudah menjadi pasrah, emosi sudah boleh menerima ketentuan. Maka saat itu kitalah yang paling bahagia....

No comments:

Post a Comment