Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, July 12, 2012

Mencari Noktah Satu Keputusan

Adakala bukan mudah memberi noktah dalam satu-satu perkara.Kesannya kita terhimpit oleh dilemma.Kita tertekan dengan persekitaran.Saat memuncaknya gundah diminda, resah dijiwa maka ketahuilah diri ia saat untuk mempertingkatkan munajat kepadanya.

Jawapan kepada segala persoalan dan noktah kepada satu keputusan akan kita peroleh saat kita meminta kepadaNya.Bermohon Allah memberikan pencerahan buat diri melalui hidayahnya.Jika ikhlas dalam melaksanakan ibadat, tulus dalam permintaan,yakin dengan ketentuan serta pasrah dengan ujian, maka Allah akan memperlihatkan kita satu persatu apa yang terbaik buat kita. Baik dengan naluri rasa mahupun peristiwa yang memperlihatkan kita untuk memahami yang tersurat,menghayati yang tersirat.

Saat menemukan noktah satu keputusan sungguh hati itu setenang air dikali, jiwa itu damai sebening subuh hari, perasaan tepu dengan kebahagiaan.

Ketika noktah ini ku temukan. Tiada lafaz mampu kuucapkan Ya Rabbi, melainkan tahmid buat Mu.
Ku titip noktah ini dengan ikrar "hasbunallah wa nikmal wakeel, nikmal maula wa nikmal nnasir"
Ameen

Nukilan
Ummu ieman ihsan
Sent from my BlackBerry® wireless device via Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment