Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Friday, October 12, 2012

Cermin Diri untuk Membina Taqwa



Apa yang kita perkatakan sehari-hari? Adakah kita banyak mencari berita sensasi, mengumpat, melihat fesyen  atau apa sahaja yang sia-sia. Jika itu yang seirng kita lakukan maka adalah elok sekiranya kita berusaha kearah mencari ilmu. Dengan ilmu kita akan memperoleh banyak perkara, bukan hanya untuk dunia tetapi akhirat.

Ilmu dan amal yang berasaskan taqwa sudah pasti akan membawa empunya diri ke syurga. Perhatikan kehidupan kita adakah kita sering mencari kesilapan orang lain atau kita sentiasa mencari kelemahan diri bukan untuk ditangisi tetapi untuk diperhebat dan dimantapkan lagi supaya menjadi mukmin yang sebenar di sisi Allah.

Kehidupan sydah pasti teruji, namun perhatikan adakah ujian itu menjadikan smeangat kita lemah atau ia menjadikan kita lebih tabah dan bersyukur dengan apa yang kita miliki.

Mari sama-sama menilik cermin diri kita, apa yang perlu kita perbaiki? Apa yang kurang mari mencukupkan? Mana yang lompong mari penuhkan? 

No comments:

Post a Comment