Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, October 28, 2012

Hadiah Istimewa sempena Aidil Adha

Tiga hari bercuti sempenan Eidil Adha, memang hari-hari yang memenatkan kerana terpaksa bertungkus lumus di dapur memasak untuk tetamu yang datang. hari raya memang sentiasa meriah, apalagi jika berhari raya bersama keluarga di kampung. Apa yang paling seronok dengan hari raya kali ini biarpun berhari raya di rumah mertua namun kerana mendapat anugerah menerima kehadiran dua pasang anak kucing yang comel. Kucing in sebenarnya kucing yang lahir dari kucing yang tidak dibela yang datang ke rumah mertua. Anak-anaknya sedikit liar dan susah untuk ditangkap. Menjinakkanya bukan mudah, tapi saya yakin dengan sentuhan dan belaian kucing yang liar dan ganas akan mejadi binatang yang manja.
Sekarang ini kami sekeluarga meriah semula dengan adanya kucing-kucing yang manja sebagai hiburan seisi keluarga. Setelah sekian lama terpaksa menjeruk rasa kerana terpaksa melupakan seketika hobi yang paling di minati ini. namun bilah hendak pasti ada ikhitar dan caranya. Sesungguhnya mengasihi binatang itu adalah digalakkan dalam Islam. Moga Allah mempermudahkan kami unutu kali ini... 

No comments:

Post a Comment