Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Friday, October 5, 2012

Nilai satu Persahabatan

Kadang-kadang dalam hidup ini kita akan merasa betapa rapuhnya perhubungan atau persahabatan dengan orang-orang sekeliling. Ada segelintir yang begitu mudah memutuskan silaturrahim tanpa sebab yang munasabah. Ada yang lama berkawan tapi akhirnya menjauhkan diri hingga lansung terputus hubungan. Ada juga yang mula-mlua berkawan rapat tetapi apabila ada kawan baru muncul yang dirasakan lebih bagus maka tinggallah kawan yang lama sendirian. Bahkan ada juga yang begitu rapat dulunya dengan rakan sekerja, namun akhirnya bermasam muka dan timbulnya perselisihan. Lalu masing-masing membawa diri. Terdapat juga individu pada waktu sekolah dahulu teramatlah akrab, bagai aur dengan tebing, namun apabila dewasa dan masing-masing mendapat pekerjaan.Maka dek kerana sahabat lama itu hanya bekerja biasa-biasa tidak seperti dirinya yang berpangkat dan dikenali maka kawan itu tidak lagi dihubungi, jika terserempak di mana-mana pun seperti sudah tidak mengenali dan seperti tidak pernah bersahabat. 
Sesungguhnya apabila memperkatakan tentang persahabatan memang ada pelbagai cerita suka dan duka. Tetapi perlu diingat biar siapa kita hari ini, biar siapa dia yang kita kenal dulu, jangalah kita memutuskan silaturrahim itu kerana sesungguhnya apabila mereka meninggal dunia sekurang-kurangnya ada sahabat yang masih sudi membacakan Al-Fatihah buat kita. Mungkin kita ditakdirkan mempunyai kelebihan dari sahabat kita, sedarlah bahawa Allah menilai TAQWA yang ada pada hambaNya. Andaikata kita sering dipinggirkan oleh sahabat kita maka janganlah bersedih, maafkan mereka, doakan agar sahabat kita sejahtera hendaknya walaupun tidak bersama kita. Ingatlah Allah ada bersama kita. Kebahagiaan itu akan datang, kesunyian itu akan pergi jika Allah sering diingati.

No comments:

Post a Comment