Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, October 18, 2012

Jambatan Ke Syurga


Salam Jumaat buat semua,
Setiap kita pastinya mengimpikan agar pengakhiran hidup kita ke syurga nan abadi.Paersoalannya adakah kita mahu sendirian di sana?Sudah pasti kita mahu ke syurga bersama-sama dengan orang-orang yang kita sayangi.Kerana itu adanya ungkapan "nantikan aku di pintu syurga".

Indah ungkapan itu membayangkan harapan untuk masuk ke Jannah bersama.Lalu kita tanya diri apa persiapan untuk kita ke sana?Pasti semua pun tahu akan jawapannya,tak lain melainkan jalan iman dan amal. Jadi apabila mempersoalkan tentang iman dan amal,adakah keduanya mampu mengusung diri kita ini ke syurga,apalagi mahu mengheret bersama orang yang kita sayang seperti ibubapa,pasangan,anak-anak,saudara mara dan rakan taulan.

Iman dan amal ini dua kriteria yang jelas yan perlu kita tilik dan perhati sejauhmana ianya sempurna. Contoh mudah adalah solat.Solat yang bagaimana menjamin seseorang masuk ke syurga?Kuantiti dan kualiti yang bagaimana yang boleh menjayakan seseorang itu masuk ke syurga? Maka jawapannya juga mudah iaitu solat yg kyusuk serta tidak lain krn Allah semata,bukan kerana yang lain,bukan untuk riak dan menunjuk.

Lalu ada yang berkata saya tidak tahu solat, saya solat masa free,saya solat di akhir waktu, saya solat pada hari jumaat sahaja, bacaan solat saya berterabur, saya banyak berkhayal waktu solat serta pelbagai lagi sebab yang boleh mengurangkan pahala solat serta menambahkan murka Allah kepada kita, Iru baru memperkata tentang solat, belum lagi hal-hal yang lain.

Oleh itu sempena hari yang mulia, bulan Zulhijjah yang penuh barakah ini mari kita 'upgrade' kualiti dan kuantiti solat kita agar dengan menjaga solat amalan yang lain juga akan terjaga. Moga Allah memasukkan kita dalam golongan orang-orang Mukmin yang soleh yang bakal menjadi penghuni syurga abadi.Ameen.

Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment