Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, October 15, 2012

Akhlak Seindah Nama

Setiap wanita atau pasangan yang menantikan cahaya mata, pastinya tidak sabar menunggu kelahiran, apalagi    pastinya ghairah juga mencari dan memilih nama anak yang sesuai. Apabila mahu memberikan nama anak-anak mereka ada yang memilih bersandarkan sesautu persitiwa yang berlaku dalam kehidupan. saya ingat kisah leluarga sahabat saya dimana bapanya seorang ustaz, tetapi bel;iau memilih nama-nama anaknya yang telah diterjemah ke dalam bahasa Melayu. Contoh nama Sakinah bermaksud tenang atau tenteram, maka sahabat saya itu dinamakan Tenteram. Nama-nama yang lain seperti Cahaya Fitrah, Ana Peristiwa, Harapan, Dermawati.. itu antara nama-nama adik beradiknya yang masih saya ingat. 

Bagi ibu bapa pilihlah nama anak yang besesuai kerana ia mempengaruhi jiwa dan akhlak mereka. Ada yang memberi nama anak panjang berjela dan sedap didengar tetapi dipanggil dengan singkatan pula hingga tidak lagi dipastikan maknanya.Contoh yang biasa Khatijah menjadi Khaty. Ada segelnitir mahu dilihat moden, maka nama-nama yang indah yang diambil dari Al Quran bertukar menjadi nama yang tiada makna.. 
Semoga kita prihatin dengan hal sebegini agar anak-anak  kita menjadi sebagaimana terpuji, indahnya akhlak seindah nama mereka.

Wallhuaalam

No comments:

Post a Comment