Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, October 29, 2012

Kisah Anak-anak dan Keputusan Peperiksaan


Memetik kata-kata yang saya tulis di WallFB untuk rakan-rakan, secara khususnya saya dedikasikan kata-kata ini untuk memberi motivasi pada anak-anak saya yang berjuang dalam peperiksaan.
"Kejayaan bermula dari diri kita sendiri namun ia juga sedikit sebanyak dipengaruhi faktor sekeliling serta persepsi kita terhadap halangan dan cabaran yang datang.Maka banyaklah berserah kepada Allah yg menjadi penentu segala "

Berkonsi sedikit cerita anak saya Iman, sejak lepas periksan akhir tahun baru ni dia sedikit kecewa,tiap kali balik sekolah setelah dapat ke semua result exam dia banyak termenung. Rupanya dia bersedih kerana satu mata pelajaran tidak mendapat A. Dengan kata lain dia kecewa kerana harapan untuk mendapat 5A tidak kesampaian. Alhamdulillah sebagai ibu saya berpuas hati dengan pencapaian Iman kali ini wlpn dia tidak berjaya mendapat tempat yang diinginkan. Saya faham perasaannya yang seboleh mungkin mahu menduduki tangga 10 terbaik keseluruhan. Dia memegang kemas kata-kata saya yang sering diungkap... "Jika seratus yang berjaya kitalah antaranya..jika sepuluh yang berjaya kitalah antaranya dan jika hanya seorang yang berjaya kitalah orangnya"

Realitinya sebagai seorang yang pernah berpengalaman menjadi guru saya melihat cara guru tersebut menanda kertas, mengambil mudah dengan memberi markah secara keselurhan tanpa detail menanda. 4 tahun saya berpengalaman menanda kertas SPM memang pasti ramai yang akan gagal dalam periksa jika itu cara guru yang menanda. Tapi saya bukan membela Iman, cuma sekadar menyatakan sikap guru yang mahu menggunakan jalan mudah apabila menanda kertas. Banyak kali bila melihat kertas peperiksaan, kita perhatikan soalan juga tidak menepati standard.Namun sebagai ibu bapa saya sebolehnya tidak mahu memberi kome kepada guru, cukuplah luahan saya diblog ini sahaja. Saya percaya tidak semua guru tidak bagus, adakala mungkin dia menanda dalam keadaan stress. 

Apapun saya ada banyak pengalaman menanda kertasa pelajar, di mana jika satu atau dua markah boleh meberi kelainan kepada keputrusan mereka maka saya akan membantu. Bahkan kita akan sedaya upaya mencari fakta yang ada bagi menyelamatkan mereka. Saya selalu katakan kepada diri saya agar tidak menganiya pelajar. Tempiasnya akan pergi kepada anak-anak saya. Pernah satu ketika saya mendapat keputusan kertas pendidikan Islam Iman 56/100. Sewaktu mendapat buku rekod itu adalah masa majlis anugerah cemerlang Iman,sewaktu itu saya terkejut yang amat, bukan kerana merasakan anak saya bagus tapi saya ibunya yang mengajar di rumah, apalagi Iman sendiri merupakan antara pelajar yang sentiasa mendapat markah 90 ke atas baik di sekolah harian mahunpun di sekolah Kafa.Kata guru kelasnya, memang markah Iman merosot untuk PI. Saya diam tidak berkata apa-apa. Tetapi kerana tidak percaya dengan guru tersebut, dan Iman sendiri memaklumkan markahnya yang sebenar lalu saya meminta ipar yang mengajar di sekolah yang sama saya bertanyakan sendiri guru yang mengajar,memang dalam rekod Ustazahnya markah Iman 90 ke atas, cuma guru kelas yang tersilap salin markah. Perkara itu saya diamkan sahaja kerana tidak mahu guru tersebut malu dengam kesilapannya.


Kesimpulannya, dalam hal anak-anak kita perlu membuat pertimbangan yang adil, biarpun tahu ada masa anak kita betul tatepi ada juga saatnya kita perlu mengajar anak-anak unutk menerima harga kesilapan mereka. Seperti Iman sebelum ini amat  susah bila di suruh tusyen, tetapi bila semua ini berlaku dia mula ada keinginan untuk belajar. Adakalanya penting untuk anak-anak menerima pengajaran dari yang berlaku... Contohnya apabila Iman mengatakan dia redha atas kesilapan tidak belajar dengan lebih bersungguh-sungguh, bahkan berazam selepas ini untuk lebih cemerlang. 


No comments:

Post a Comment