Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, October 6, 2012

Tips Hidup Ceria: Realisasikan Hobi dan Minat


Hari ini saya inign berkongsi sedikit tentang pentingnya kita dalam satu-satu masa memperuntukkan waktu untuk melakukan apa yang kita suka. Contoh kalau saya sendiri akan mengambil masa yang terluang untuk menanam pokok bunga, mengemas dan menyusun atur rumah, memasak dll. Ada juga orang yang mungkin minat membaca novel, minat untuk bersukan dll maka apabila aktiviti yang menjadi minat ini tidak kita beri perhatian langsung maka ada masanya kita akan hilang mood. Mood yang baik akan kita peroleh apabila sekali-sekala kita memberi masa dan ruang untuk bebruat apa yang kita suka atau minat. Seorang sahabat saya suka panjat gunug, katanya bila berada di puncak beliau menemukan satu kepuasan dan merasa begitu hampir dengan Allah kerana kagum dengan ciptaaNya. Ada juga yang minat melancong maka mereka ini memilih untuk melancong ke mana-mana destinasi yang sesuai. 


Memeperkatakan tentang minat, tidak salah sekiranya ia tidak melalaikan kita atau kita tidak membazirkan wang atau masa. Haobi atau minat boleh memberi dan menjana semangat bagi yang berada dalam kebosanan atau tertekan .Setidaknya apabila kita menumpukan sedikit masa untuk hobi tersebut, kita boleh mengalihkan sedikit perhatian pada perkara yang serius atau permasalahan yang ada. Ini memberi ruang untuk minda kita berehat seketika baik dari tekanan kerja atau persekitaran. 

Ada juga yang memilih untuk menonton TV, namun hati-hati jangan sampai kita menjadi addicted dgn TV atau gadjet berupa games dan sebagainya. Seeloknya pilihkah haobi yang betul-betul memberi manfaat dan menambah pengalaman. Untuk merealsiasikan hobi itu tidak perlu menunggu masa yabg betul-betul ada luang kerana kita boleh mencuri masa. Jika masa tidak dicuri ia akan pergi bergitu saja dan akhrinay hobi kita akan tidak terlangsai..

Pandai membahagi masa pasti kita boleh melakukan banyak perkara. Selamat Mencuba dan Merealisasikan Impian Anda

No comments:

Post a Comment