Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, October 8, 2012

Ayah Ibu Cermin Diri Anak-Anak


Memetik kata-kata DR MAZA
"...ayah ialah insan lelaki yang pertama yang dikenali oleh seorang anak..ramai anak semasa kecilnya ingin menjadi seperti ayahnya..ayah adalah lambang perlindungan dan ladang kasih sayang..namun jika ayah itu berperangai sebaliknya; sentiasa bercakap kasar dan celupar kepada anak, selalu memukul dan menyakitinya maka ayah hanya satu mimpi ngeri yang wujud tanpa diminta dalam hidup anak..kehadiran ayah akan digusari, ketiadaannya suatu yang dirai, kepulangannya dibenci..ayah sebegini hanya perosak kasih dan akhlak anak-anak..maka jangan hairan ramai ayah yang apabila tua dibiarkan tanpa cinta dan kasih..ayah yang baik ketiadaannya keluarga rasa sunyi, kepulangan disambut..semasa kesedihan hati dia dicari..apakah anda ayah yang baik?"

Agak-agak bolehkah kita menjadi ayah yang sentiasa diingati dan dirindui dalam hidup anak-anak kit/ibua? Sudah pastinya jawapannya boleh jika kita menjadi ibu dan ayah yang sentiasa mejaga Hak Allah pasti Allah akan memberikan kita hak yang sepatutnya di sisi manusia. Namun andaikata kita telah mejadi ibu dan ayah terbaik namun mendapat balasan yang sebaliknya, tidak mengapa..ingatlah janji Tuhan.. pasti di akhirat kita akan diberi sebaik-baik ganjaran...

No comments:

Post a Comment