Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Tuesday, October 16, 2012

Romantikkah Pasangan Anda?


Bicara tentang romantik, rata-rata wanita mengidamkan suami romantis. Seorang sahabat FB bertanya suami yang bagaimana dilihat sebagai romantis. Maka ada pelbagai jawapan yang diberikan, antaranya:


  1. Romantik ni ... cara berbeza dan layanan berbeza, mengikut kesesuaiaa pasangan... dan penerimaan pasanganjemur baju dah dikira romantik,, mungkin tidak pada pasangan lain,, jadi romantik ni subjektif atas petafsiran masing2... dgn kata lain,, memahami kehendak pasangan,,, beri layanan apa shj yg digemari samada suami atau isteri.
  2.  Romantik tu banyak cara dan atas kehendak individu..cuma masalah timbul bila apa yang " dikehendaki tidak dinyatakan.. yang dinayatakn tidak difahami..yg difahami tidak diendahkan..yang tidak diendahkan menjadi punca pergaduhan atau perselisihan... "
  3. Romantik maknanya dok diam lebih banyak dari berleter...
  4. Paling tepat nak cari makna romantik tu kena isteri sendri dia nak macam mana. Lsmileain orang lain cara...rimas juga kalau terlajak romantik! Bagi sayasaling memahami / mempercayai / saling bercerita / bergurau senda / layan kita macam sahabat baik dia pun dah cukup romantis dah tu!
  5. Romantiknya seorang suami bila selalu menghargai pengorbanan seorang isteri. Tak semestinya hadiah, menjadi pendengar setia pada masalah si isteri, membenarkan mereka memberi pendapat dan bersetuju dengan nasihat mereka yang tak menyalahi syariat tanpa mengunakan kuasa veto....isteri sangup buat apa saja asalkan suami sentiasa jadi pendorong disisinya.
  6. Romance is the expressive and pleasurable feeling from an emotional attraction towards another person associated with love.In the context of romantic love relationships, romance usually implies an expression of one's strong romantic love, or one's deep and strong emotional desires to connect with another person intimately.    
Ini antara pandangan tentang romantik, mungkin anda berbeza dengan mereka, Apapun paling penting bukan hanya romantik tetapi kesefahaman dan toleransi yang terbina dalam rumahtangga. 

No comments:

Post a Comment