Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, December 27, 2012

Apa itu PhD?


Selalu orang bercerita pengalaman belajar yang pelbagai. semuanya ada yang manis dan pahit bergantung kepada individu, lokasi, dan situasi. Jika pada saya, PhD adalah satu perjalanan rohani yang membawa kita mengenal diri. Ujian untuk melepasi itu bergantung kepada nasib.  PhD is a 'lonely journey'. InsyaAllah jika Allah memberikan kesempatan saya akan menukilkan kisah perjalanan ini. Moga ia memberi satu pengalaman dan pengajaran kepada yang mahu atau baru memulakan perjalanan. Apapun PhD mengajar saya apa erti sebuah ilmu, apa erti sahabat, apa erti sebenar Murrabi.. Bagi yang berjaya mencapainya dan dalam masa yang sama menemukan satu hikmah dalam perjalanan itu maka sesungguhnya dia amat bertuah kerana Allah memilihnya untuk melalui perjalanan sebenar PhD.  Maka jika orang tanya saya, susah ke buat PhD? Jawapan saya... PhD adalah.. SENDIRI TANYA, SENDIRI BUAT, SENDIRI FIKIR, SENDIRI JAWAB... Akhirnya.. semua itu bergantung kepada seorang yang bernama Supervisor.. seterusnya Examiner dan sudah pasti semuanya dalam gengaman Allah s.w.t.. kerana tiada yang boleh menggagalkan segala usaha kita melainkan Allah s.w.t...
Wallahuaalam.   

No comments:

Post a Comment