Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Tuesday, December 11, 2012

Remaja dan Kematangan Berfikir

Apa yang berbeza antara kita adalah kematangan.Ada orang yang menempuh pada usia yang sama tapi memilki pengalaman dan kematangan berbeza. Seperti remaja yang meniti usia 17 tahun ada yang masih tercari-cari identiti diri serta tidak tahu matlamat dan arah tuju.Mereka seringkali tidak dapat membuat keputusan yang wajar serta mudah terkesan dengan cabaran.

Namun ada remaja diusia yang sama tetapi sudah boleh berdiri sendiri.Tahu apa yang mereka mahu,melihat cabaran sebagai peluang,bahkan melihat masalah sebagai batu loncatan untuk berjaya.Remaja sebegini menjadikan tanggungjawab yang perlu digalas sebagai pengalaman hebat dalam hidup.

Remaja yang matang sebelum usia adalah mereka yang tahu membuat timbang tara baik buruk sesuatu perkara. Maka remaja yang bagaimana kita mahu jadi seringkali terbentuk oleh pendidikan serta faktor sekeliling.Kita yang memilih suasana dan orang-orang bagaimana yang mencorakkan pemikiran kita.Tepuk dada tanya iman.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment