Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, July 20, 2014

Tazkirah Ramadhan

Tazkirah Ramadhan
Bagaimana menjadi kazim

Handphone boleh buat nota, baca Quran, melihat tafsir, merujuk hadith dan syarahnya. Pelbagai perkara boleh melihat hukum-hukum dan banyak lagi perkara manfaat dengan handphone.

Oleh itu jangan pandang negatif pada individu yang bawa handphone atau surau. Ia ada sebab tersendiri kerana ia bergantung individu bagaimana mahu menggunakannya.
Handphone adalah alat bantu mengajar. Tidak dinafikan ada yang menyalahgunakannya.

Bagaimana menjadi kazim iaitu sifat orang bertaqwa:
1) orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah. Sifat menderma itu dalam dua keadaan. Ada yang merasa diri susah dan tidak menderma mengikut keadaan maka ia belum dikira bertaqwa. Apa yang kita miliki dan dibelanjakan ke jalan Allah.

2) orang yang dapat menahan kemarahan
3) orang yang memaafkan orang lain

Jenis sifat marah

Sifat taqrir adalah tiada langsung sifat marah.
Tiada sifat marah dan tiada sifat pemaaf
Orang yang berada di tengah.

Kaedah bagaiman kawal kemarahan:
f


Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment