Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, November 2, 2014

Cara Mendekatkan Diri Pada Allah

Cara Mendekatkan Diri Pada Allah

Bismillah,

Hidup ibarat roda, suka duka hadir silih berganti. Ada saat dihimpit musibah baru diri mahu dekat dan mengadu pada Allah. Ia tergerak saat kita tahu manusia bukan lagi menjadi tempat yang boleh membantu. Maka bila diuji baru mahu hampiri. Saat semua kehendak mudah didapati, hati tidak rasa mahu mencintai Yang Abadi dan Kekal Abadi.

Wajarkah insan hanya dekat dengan Allah ketika susah? Mendekatkan diri bukan semata mahu doa makbul tetapi kerana mahu jadi insan bersyukur. Maka bagaimana mahu mendekatkan diri dengan Rabb Azza Wajalla.

Caranya dengan UZLAH. Apa maksud uzlah? Uzlah ada menyendiri seketika dengan berzikir kepada Allah. Solat dan beristghfar kepadanya.

Bersendiri dan berbicara dengan Allah paling baik adalah pada satu pertiga malam yang sunyi dengan bartahajjud serta memohon ampun dariNya.

Jika terlalu sukar untuk beruzlah di malam hari maka ambillah masa barang 15 minit saat selesai solat dan bertafakkur kepada Allah. Jika kita ada masa berinteraksi di media internet membaca komen, menjawab pertanyaan, membalas email dan menonton you tube maka sudah pasti kita wajib memperuntukkan masa dengan Allah.

Bersendiri dengan Allah semata akan menghadirkan rasa tenang, menghilangkan rasa hiba dan membuang perasaan keluh kesah. Kembali pada Allah saat kita berdosa jalan terbaik mencari redha Allah.

Wallahuaalam.
10 Muharram 1436H

No comments:

Post a Comment