Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, November 5, 2014

Travelog Bisnes : Margin vs Volume

Travelog Bisnes : Margin vs Volume

Bismillah

Berniaga konsepnya mudah. Mahu mendapat keuntungan walaupun sedikit. Itulah yang diajar oleh sahabat Rasulullah iaitu Abdul Rahman bin Auf.

Sekaligus berniaga memberi manfaat untuk kedua-dua pihak. Baik kepada peniaga sendiri mahupun pengguna. Keuntungan yang sedikit bila adanya barakah di sisi Allah maka ia menjadi satu keuntungan yang besar.

Berniaga sama ada mengejar margin yang besar atau volume yang tinggi bergantung kepada matlamat dan strategi perniagaan itu sendiri. Ia berkait rapat dengan kreativiti serta kesungguhan individu dalam mengusahakan perniagaan mereka bagi berjaya.

Kejayan peniaga nasi berlauk dari Kuala Terengganu ini membuktikan bahawa untung yang sedikit menjadi suatu yang besar bila dapat meraih volume yang tinggi untuk jualan.

Beliau hanya berniaga ditepi jalan. Menjual nasi dengan harga yang miurah di saat ekonomi dalam keadaan inflasi mendapat sambutan hangat. Di sinilah nilai keberkatan dapat dilihat.

Hasil yang sedikit menjadi berganda keuntungannya dengan matlamat yang ikhlas mahu memberi.
Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment