Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, March 13, 2016

Membina imej diri positif



Bismillah,

Apabila turun padang berkongsi ilmu maka ia peluang untuk bertemu ramai orang dari pelbagai latar belakang. Ia pada hakikatnya banyak menambah pengalaman diri sendiri. Lebih ramai yang kita temui maka sudah pasti banyak yang kita bakal pelajari.

Sifat, karekter, personaliti dan pelbagai lagi berbeza-beza dikalangan individu, ada yang seperti sombong, tidak senyum namun bila didekati mereka amat ramah. Ada yang terlebih cakap hingga kita tidak sempat mahu mencelah. Bahkan ada juga yang apabila kita bersuara kurang memberi respon. Pendek kata, lain padang lain belalang, lain orang lain latar belakang.

Bagaimana pembawaan kita bila bertemu ramai orang amat penting. Terutama dalam hal imej diri. Watak dan personaliti kita mestilah seiring antara dalaman dan luaran. Dalaman akan menonjolkan luaran. Maka yang terbaik adalah mengambil sikap terpuji dengan mengamalkan sikap merendah diri atau low profile. Jadikan diri ibarat pepatah " ikutlah resmi padi, semakin tunduk semakin berisi".

Jika tidak kenali  tidak mengapa, jika tidak disapa pun tidak apa-apa. Berilah salam saat bersua. Jika tiada yang menyambutnya, kita tetap memperoleh pahala. Jadilah diri sendiri sebagai mana lirik lagu "Kun Anta". Kehebatan diri tidak berkurang bila rendah diri dan tidak menunjuk-nunjuk. Apa yang ada pada diri kita semua adalah pinjaman. Elakkan riak dan ujub kerana ia membakar amalan kebaikan.

Siapa kita, dari mana kita datang dan ke mana kita akan pergi selepas ini akan menjadi dorongan kepada kita bagi sentiasa menonjolkan imej diri yang positif. Mulakan hari dengan senyum dan sentiasa bersangka baik dengan manusia.

Wallahuaalam.


No comments:

Post a Comment