Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Tuesday, March 22, 2016

Kisah Si Kaloi

KALOI
~~~~
Ada dan tiada itu silih berganti.
Datang dan pergi ia perkara lumrah.
Apa yang lumrah itu adakalanya membuatkan kita sedih.
Yang pergi itu selalunya kita tangisi.
Kerana yang tinggal itu mengenang,
yang pergi itu membawa seribu kenangan.

🌹
🌹🌹🌹🌹
Hari ini ikan yang dipelihara sekian lama, sudah sampai penamat kehidupannya.
Mungkin ada yang kata, alah ikan je pun nak bersedih. Bagi yang tiada naluri cintakan haiwan mesti akan pelik. 
Pada saya ia bukan sekadar ikan biasa. Ikan kaloi ini sudah hampir 14 tahun usianya. Saya mula membelanya hanya di atas kanvas.
Sewaktu itu kami belum ada kolam. Biarpun kaloi sifatnya pemangsa, namun saya biasakan dari kecil kaloi ini hidup bersama guppy dan molly.
Molly dan guppy membiak sehingga ratusan, dan kaloi membesar mengikut kesesuaiannya.
Makin kaloi ini membesar saya besarkan sedikit kolamnya. Makanannya adalah pokok air, bayam liar dan juga kangkung. 
Roti adalah makanan kegemaran. Bila saya masak sayuran, korat, lobak, sawi itu menjadi habuan si kaloi.
Pendek kata bunyi percikan air sudah diketahui betapa aktifnya kaloi. Belalang besar yang hinggap di pokok air akan jadi tangkapan. Menunjukkan fitrahnya sebagai kaloi. 
Adakala kelakar melihat kaloi berebut roti dengan guppy yang banyak disekilingnya. Ikan yang unik, mesra, pemalu namun kenal akan tuannya. 
Ramai yang berkunjung ke rumah sentiasa pelik bagaimana pemangsa boleh hidup bersama dengan ikan-ikan kecil. 
Saya bela dari ikan ini separuh tapak tangan. Saya wujudkan persekitaran yang mana dia seolah bukan pemangsa, maka si kaloi menjadi vegetarian.
Ia sama dengan kehidupan kita, memberi tarbiyyah yang baik pada anak-anak memerlukan persekitaran atau biah yang sesuai. Rasanya ikan-ikan ini pun sama.
Tiada yang pelik bila kita memelihara dengan kasih sayang. Teringat kaloi arwah ayah yang dipelihara bertahun-tahun lamanya dalam perigi. 
Dari saya kecil hingga dewasa, bila datang pemeriksa masukkan ubat, mati juga si kaloi. Ajal si ikan, ajal si tuan belum tahu.
Itulah kehidupan. 

No comments:

Post a Comment