Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, March 7, 2016

Kisah rawatan gigi

Kisah rawatan gigi

Hari ini temu janji Ain dengan doktor gigi terpaksa ditunda ke minggu hadapan. Kecewa juga pada mulanya. Tapi apa nak dikata, doktor EL.

Ain pula sejak kemalangan setahun lalu giginya sudah sakit kembali. Dia juga asyik bertanya bila doktor nak pasang braces. Sejak dari tingkatan dua sampai sekarang belum ada tindakan apa-apa.

Alasan gigi masih baru, kena ukur dahulu. Hinggakan pelajar yang praktikal pun dah terima ijazah. Janji tinggal janji.

Malangnya dah habis belajar rekod rawatan Ain pula tidak dirujuk kepada individu yang sepatutnya. Empat tahun bukanlah masa yang singkat.

Dua minggu lepas saya maklumkan semua, cukuplah tempoh menunggu. Saya buat keputusan untuk ke klinik swasta di Sg Buloh.

Klinik pertama kami sampai 3pm, sudah tutup. Pergi klinik kedua, katanya boleh buat temu janji, tapi doktor akan ke umrah. Sebulan lagi baru boleh jumpa doktor.

Saya pandang wajah Ain. Kata saya tak mengapa kita pergi balik ke Fakulti Pergigian UiTM. Sekurangnya untuk rawatan. Alang-alang sudah dekat.

Sampai sana memang agak teruja melihat bangunan tersergam serba baru. Di kaunter pendaftaran saya maklumkan A-Z.

Katanya datang semula untuk daftar, sebab doktor dan pelatih ada seminar, tapi rekod Ain memang ada sejak 2012.

Part yang kena datang semula tu yang tiba-tiba rasa penat. Saya kata tak mengapa saya nak lihat mana bilik rawatan.
Kebetulan waktu saya masuk ke bilik ada rawatan ada jururawat yang bertugas.

Sempat la saya bertanya khabar apa kisah dengan rekod anak saya. Berapa lagi kami perlu tunggu? Atau saya perlu memilih klinik yang lain.

Tanpa berlengah, jururawat terus memberikan tarikh temujanji. Hari yang dimaksudkan adalah hari ini. Katanya terus rujuk doktor pakar, tidak perlu lagi bertemu doktor pelatih.

Malang, hari yang dijanjikan doktor pula EL, saya tanya, tak bolehkah gantikan dengan doktor yang lain? Katanya tidak boleh, perlu beri tarikh baru.

Saya fikir jika seminggu lagi perlu tunggu, kesian Ain. Saya buat panggilan ke kauntar pendaftaran, mereka maklumkan buka sehingga 3.45pm.

Alhamdulillah, Saujana-Hospital UiTM, Sg Buloh melalui tol tidak jauh. Sempat kami sampai dan buat pendaftaran.

Alhamdulillah, kami terus dirujuk untuk pemeriksaan.
Allah tu Maha Pemurah, siapa yang sabar setelah berikhtiar ada ganjarannya. Doktor pakar dari Iraq bernama Dr Amar, baik orangnya.

Saya mula tak perasan beliau foreigner, cakap mulanya BM/BI, ada translator. Kemudian petugas yang ada melihat kami menyatakan elok saya berkomunikasi dalam BI lebih mudah jika saya faham.

Bermula saya story perjalanan Ain dari kandungan hingga dewasa. Segala doktor pakar yang telah kami bawa Ain dari pakar mata, pakar ENT, pakar surgeri, dan pergigian ni antaranya.

Doktor Amar mendengar segala kesukaran yang dihadapi, apalagi Ain menunggu hampir 4 tahun untuk rawatan. Terus beliau buat x-ray, dan memutuskan Rabu depan akan buat rawatan akar bagi Ain. Hari yang sama juga Ain akan bertemu doktor untuk urusan braces.

Allahu, layanan baik Dr Amar tidak dapat saya nyatakan betapa terharunya saya. Kami sempat berkomunikasi dalam bahasa Arab setelah saya katakan saya boleh sikit faham Arab bagi menyatakan betapa berterima kasihnya saya pada beliau.

Menurut Doktor Amar mereka ada ribuan pesakit setahun. Maka saya perlu membuat panggilan setiap bulan agar petugas dapat membuat follow up. Perkhidmatan pula dapat dipercepatkan.

Selesai kes Ain, tiba giliran saya. Biasala, bukan kritikal, alang-alang jumpa doktor gigi, tak salah saya buat pemeriksaan. Di kaunter saya bertanya berapa bayaran, kata mereka jika dengan pelatih tak perlu bayar, jika doktor pakar kena bayar tapi separuh dari harga di klinik swasta. Saya kata okaylah tak kisah janji perkhidmatan bagus.

Selesai pemeriksaan saya diminta untuk membuat xray. Lama sudah rasanya tidak ambil xray. Kali terakhir sewaktu saya membuat xray untuk tulang belakang.

Keputusan xray agak mengecewakan. Kata doktor ada abnomaliti pada tulang gerham gigi. Terkedu saya. Namun doktor Amar menyatakan saya tidak perlu risau cuma perlu buat pemeriksaan setiap 6 bulan sekali selama dua tahun bagi mengesan tumbesaran. Selain itu sel juga akan diambil untuk tujuan mengenalpasti sama ada sel atau tulang.

Hingga temujanji rabu ini, saya akan sentiasa berdoa agar kami dimudahkan segala urusan. Dijauhkan segala musibah.Amin.

Sekalung penghargaan buat warga petugas Fakulti pergigian UiTM.

No comments:

Post a Comment