Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Tuesday, March 22, 2016

Disebalik tabir kehidupan

Kisah Kehidupan
Rezeki ada di mana-mana. Semuanya pemberian Allah. Dia yang menentukan untuk siapa, bila, banyak mana. Itulah yang perlu kita yakini. Mendengar kisah insan lain memberikan inspirasi dan menginsafkan diri.
Cerita 1
Berkongsi kisah seorang anak muda yang dilihat sangat gigih. Beliau berusaha untuk berniaga. Memilih pasar malam sebagai platform. Katanya beliau hanya meminjam tapak dari orang lain. Namun teramat susah dengan kerenah birokrasi pihak majlis bandaran. 
Bila ditanya beliau berniaga apa, katanya beliau berniaga kasut. Melihat kegigihan beliau mencari rezeki saya percaya beliau boleh pergi lebih jauh dalam perniagaan. Beliau seorang yang tidak putus asa.
Realitinya ramai anak muda kita mahu berjaya.
Cerita 2
Setiap kali lalu pastinya saya akan singgah di gerai buah sepasang suami isteri. Harga buah tempatan seperti pisang, nenas, belimbing jauh lebih murah berbanding pasaraya, selain 'fresh dari ladang'. 
Semalam saya singgah sekali lagi, kali ini beliau berniaga di bawah payung. Di belakangnya ada satu van yang agak lama usianya.
Sambil memilih buah saya ajukan soalan, di mana ke gerai kayu beliau sebelum ini. Jawab si isteri wanita yang sudah agak berumur, " gerai kami sudah dirobohkan kerana berniaga dibahu jalan".
Allahu terasa sentap hati apabila mendengar gerai kayu beliau dirobohkan. Herannya sebuah lagi rumah tidak dirobohkan. Simpati dan empati saya tidak bertepi pada pasangan ini.
Mahu sewa kedai dengan hanya jual buah tempatan seperti pisang, ubi dan lain-lain pasti tidak berbaloi. Saya terfikir nun dihujung jalan yang sama ada belasan peniaga membuka gerai. Bahkan gerai-gerai tersebut membuat kesesakan bila waktu pulang kerja. 
Dua majlis perbandaran yang berbeza. Maka peluang juga berbeza. Saya doakan agar pasangan ini diberi rezeki yang berkat dan dipermudahkan urusan.

No comments:

Post a Comment