Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, March 24, 2016

Pahala Iktikaf

Pahala Iktikaf

Jumu'ah Mubarakah...
Kalaulah mereka tahu sesiapa yang ber i'tikaf di masjid akan dapat pahala solat berterusan dan didoakan Mala'ikat keampunan dirinya, saya yakin tiada siapa yang akan bergegas bingkas bangun dari sejadah mereka selepas soLat.
.
Inilah cabaran saya yang paling sukar untuk memujuk para jema'ah Malaysia.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يَزَالُ أَحَدُكُمْ فِي صَلَاةٍ مَا دَامَ فِي مَجْلِسِهِ يَنْتَظِرُ الصَّلَاةَ وَالْمَلَائِكَةُ يَقُولُونَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ اللَّهُمَّ ارْحَمْهُ مَا لَمْ يُحْدِثْ

Dari Abu Hurairah r a. berkata; RasuluLlah s.a.w bersabda: "Salah seorang dari kamu akan sentiasa berada didalam pahala solat selama masih ditempat soLatnya untuk menunggu datangnya solat yang berikutnya, dan para malaikat berdoa untuk dia;
'Ya ALlah, ampunilah dia, Ya ALlah sayangilah dia, '
iaitu selama ia belum berhadas."
(HR Ahmad No: 8756)
:
Pengunjung Masjid Bukti Keimanan

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا رَأَيْتُمْ الرَّجُلَ يَعْتَادُ الْمَسَاجِدَ فَاشْهَدُوا لَهُ بِالْإِيمَانِ

Dari Abi Said al-Khudri daripada RasuluLlah s.a.w , baginda bersabda: Apabila kamu melihat seseorang lelaki sentiasa mengunjungi masjid, maka saksikanlah yang ia adalah seorang yang beriman"
(HR Ibn Majah No : 794)

Pengajaran:
1. Masjid adalah rumah ALlah untuk di imarahkan melalui solat lima waktu dan majlis ilmu.

2. Orang yang sentiasa mengunjungi masjid, (untuk mengimarahkan) kunjungan itu menjadi bukti keimanannya

3. Orang yang mengunjungi dan menghidupkan masjid-masjid ALlah adalah orang yang beriman dan bertaqwa kepada ALlah. Firman ALlah:
إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ

Hanyasanya yang layak (berhak) memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid ALlah itu ialah orang-orang yang beriman kepada ALlah …
(At-Taubah: 18)

Mari kita hidupkan rumah-rumah ALlah.

-Catatan Prof Saifuddin Masudi



Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment