Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, September 23, 2013

Menjadi ibu bapa yang prihatin terhadap anak-anak


Bismillah,

Hari ini berkongsi tentang topik anak-anak. Sebagai ibu bapa adakala kita perlu mencari ruang untuk membuat "spot check" terhadap anak-anak baik sewaktu mereka di seolah aau di rumah. Ibu bapa yang sibuk bekerja perlu memperuntukkan masa untuk memerhati dan mengambil tahu anak-anak contoh apa yang mereka buat di rumah, di sekolah sewaktu ketiadaan kita. Ia bukan bermakna kita tidak meletakkan kepercayaan pada anak-anak, tetapi ia satu bentuk keperihatinan ibu bapa terhadap anak-anak. 

Ada masa tidak salah datang menjenguk anak-anak sewaktu rehat, melihat dari kejauhan anak-anak kita bertingkah laku bersama rakan-rakan. Mungkin ia satu perkara yang remeh pada setengah ibu bapa, tetapi ada ramai juga yang mengambil inisaitif sebegini memantau anak-anak. Secara tidak langsung ada perkara yang tidak kita sedari tentang anak-anak dapat kita kenal pasti. Kita seringkali mendengark isah-kisah anak-anak yang dilihat pasif di rumah tetapi rupanya menjadi pembuli, dan begitulah sebaliknya. Kita juga seringkali melihat anak remaja kita baik dan sopan tetapi rupanya liar di luar rumah. 

Selain itu berbaiklah dengan jiran agar mereka boleh menjadi spy atau mata kedua kita kepada anak-anak. Jika jiran memaklumkan perihal kenakalan anak-anak janganlah kita cepat melatah baik tidak senang dengan jiran atau memarahi anak-anak tanpa usul periksa, Ada kewajaran kita selidik terlebhi dahulu. Menjadi ibu bapa yang perihatin bukan setakat memberi makan dan mimun tetapi prihatin juga adalah dengan cara mendekati dan memahami anak-anak dengan cara tersendiri. 

wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment