Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, September 12, 2013

Bagaimana menjadi Penulis


Cita cita menjadi Penulis
Cita cita menjadi Penulis. tidak terlalu mudah dan tidak juga susah untuk merealisasikan. Ramai bercita cita sedenikian, saya juga punya cita cita yang sama. Saya tidak berguru, guru saya sekadar buku yang saya baca sejak kecil. Umur 7 tahun saya sudah membaca novel novel yang sarat dengan mesej seperti Tenggelamnya kapal Van Der Vijk, Hartini, Keluarga Gerilya, Arni dan lain-lain. Sehingga dewasa buku adalah teman kesunyian. Bermula dengan sedikit perjalanan kehidupan dan menambah ilmu seiring perjalanan Alhamdulillah akhirnya impian tercapai. "Motive, Passion and Determination can push us to make all our dreams come true... ."

Paling penting dalam menggarap idea perlu dimaklumi bahawa ilham dan ilmu itu dari Allah.Dia yang mencetuskan dari hati dan minda lalu terciptalah tulisan dan tertinta garapan. Moga penulisan menjadi nadi bagi bergelar dai'e dan melunaskan tugas dan tanggungjawab dakwah. Harapan agar diri sentiasa istiqamah.
Wallahuaalam


Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment