Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Friday, December 13, 2013

Nikmat Kesihatan


Bismillah,

Alhmdulillah genap sepurnama dibelenggu masalah kesihatan akhirnya Allah mengembalikan nikmat. Hari ini beliau sudah boleh menapak dan melihat dunia dengan ceria. Itulah hakikat nikmat. Ada masa Dia memberi ada masa Dia mengambilnya kembali. Kita hamba perlu menerima itu sebagai takdir dari Illahi.

Apabila ditimpa musibah kesakitan ia sebenarnya saat untuk kita menilai dan muhasbah diri apa yang telah kita isikan di masa sihat kita. Adakah kita memperuntukkan kesihatan yang diberi untuk manfaat diri dan masyarakat atau kita menggunakannya untuk hawa nafsu yang tidak pernah surut. Ramai dikalangan kita bila sakit lalu berjanji bila pulih akan menunaikan apa yang lompang, namun bila nikmat sihat diberi kembali ternyata kita kembali kepada senario asal.

Keinsafan saat ditimpa musibah itu perlu istiqamah agar diri sedar dan tahu, Allah melihat ketulusan hati dan keikhlasan diri dalam beramal. Konsep syukur itu bukan ketika kita mendapat kesihatan kembali namun syukur itu perlu sentiasa dalam diri saat sihat dan sakit. Menyedari hakikat Allah itu amat menyanyangi hambaNya. Maka dekatkan diri sentiada walau kita dalam keadaan mana sekalipun.

Wallahuaalm.

No comments:

Post a Comment