Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Friday, September 5, 2014

Bisnes secara 'lean start up'


Bismillah,

Petang tadi saya terserempak dengan jiran saya Ustazah Wan Noriah sekembali dari ofis. Beliau waktu itu bersama anaknya membawa sebekas roti. Bila ditegur katanya baru balik dari demo oven untuk bakar roti. Kata Ustazah Wan, anaknya sekarang mahu berhenti kerja jadi wartawan. Kerja yang yang tidak tentu masa, jadi altenatifnya adalah buat roti jual kepada rakan-rakan, dapatkan pelanggan dulu.. Beli oven pun untuk mudahkan memasak. Katanya dia mahu anak-anak belajar berniaga walaupun makan gaji.

Maka saya mula buka cerita bahawa di ABS Ainon Busines School ada syarikar roti. Ada otai yang mahir serta miliki kilang roti boleh berkongsi pengalaman jatuh bangun berniaga roti. Ia supaya bagi yang baru benriaga tidk terbakar tangan. Menggunakan konsep lean start-up amat sesuai untuk yang baru menceburkan diri dalam perniagaan.

Ramai yang mahu menukar kerjaya dengan berniaga akhirnya kecundang setelah berhabis duit ringgit dan perniagaan entah ke mana. Maka di ABS anak muda atau yang pernah berniaga cara belajar yang betul. Selain itu adanya ekonomi persahabatan membantu individu mengutip pengalaman berniaga dari yang sudah berjaya.

Berniaga satu pekerjaan mulia kerana ia sunnah Rasullulah, dengan berniaga kita tidak perlu makan gaji bahkan ada peluang yang pelbagai. Bagi yang berninat boleh layari secret grup ABS untuk belajar cara berniaga secara percuma.

Wallahuaala.

No comments:

Post a Comment