Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, September 21, 2014

Erti sebenar mencintai

Erti sebenar mencintai

Cintai Allah cintai kita, cintai Rasul maka Rasul mencintai kita.
Cinta bermaksud segala yang baik terwujud pada yang kita cinta.
Keduanya segala yang buruk tiada padanya.

Cinta yang paling terbaik dikeranakan dengan kerana Allah. Hadis Rasulullah banyak menjelaskan tentang cinta, contoh kasih pada saudara seperti dia kasih pada dirinya sendiri.
Imam Muslim meriwayatkan ada 7 kelompok yang mendapat naungan Arash Allah adalah bertemu dan berpisah kerana Allah.
Selain itu dalam
hadis lain Rasulullah menyatakan ada 3 perkara yang jika dia milikinya kemanisan iman, kasih pada Allah dan Rasul, kasih kerana Allah.

Bukanlah orang itu cinta tapi mengharapkan balasan dari orang yang dicinta. Ibarat ibu sayangkan anak mengingatkan anak tentang peperiksaan. Ibu yang cinta tidak memgharapkan balasan dari si anak.

Maka bila kita cintai Allah maka kita meminta secara berlebihan dari Allah. menzahirkan cinta pada Allah dan Rasul sepenuh hati dengan mengesahkan ibadat terbaik mungkin.

Syarah Kitam Hikam
Dr Zulkifli Mohd Al Bakti
Cinta Ilmu TV Hijrah


Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment