Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, September 14, 2014

Erti Tawadduk

Erti Tawadduk

Tawadduk : Bila dipuji diri merasa kerdil dan serba kekurangan.
Bila dipuji kita merasakan belum sempurna.

Wahai semua, aku dilantik sebagai khalifah. Aku bukanlah terbaik dikalangan kamu. ولست بربكم- Abu Bakar As-Siddique. Kenyataan Abu Bakar menggambarkan sifat tawadduknya. Apa yang ada dihadapan kita tidak bermakna apa apa. Dari segi menzahirkan sesuatu ia mematahkan semangat yang lain mahu bermegah dengan kehebatan diri sendiri. Menurut Al Ghazali kata kata Abu Bakar itu menunjukkan tawaduknya beliau.

Hakikat tawaduk adalah yang timbul kerana menerhatikan kebesaran Allah. Sifat Tawaduk tidak membawa riak, takabbur, ujud dan sombong. Bahkan ia membawa keinsfan pada diri. سبحانك لا علملنا الا ما علمتناOrang yang tawaduk tidak rasa memiliki. Apa yang ada disedari semuanya adalah pinjaman. 

Seorang lelaki dibawa pada Khalifah, Lalu dia berkongsi kisah. "Saya duduk di selatan, di tempat saya harta, anak2 serta kemewahsn saya miliki. Bila dimaklumkan di Utara ada peluang lebih menjadi kaya. Lalu saya musafir bersama ke sana. Sewaktu kami berkemah kami ditimpa musibah. Apa yang terselamat saya dan anak saya. Tiba tiba saya ternampak keldai saya lalu cuba mengejar. Keldai itu walaubagaimana pun mengejar saya kembali, dipijak muka dan mata saya hingga cedera. Waktu yang sama saya dengar anak saya yang ditinggalkan menjerit dibaham seriga. Maka musibah ini menyebabkan saya terpaksa menjadi peminta sedekah". Maka kata khalifah: Allah boleh membalikkan keadaan. Allah membalikkan keadaan dari yang lebih baik kepada yang lebih baik.
Bila melihat orang yang susah dari awal keturunan maka apa yang penting ia membawa kita bersyukur, kita nampak kebesaran Allah.

Soalan:
Apakah peranan yang harus dimainkan sebagai contoh kepada orang lain bila berjaya?
Bila manusia bersujud perlu ikhlas dan hanya pada Allah. 7 orang yang dapat perlindungan naungan Arash Allah di hari kiamat adalah orang yang cintakkan masjid.




Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment