Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, June 29, 2015

Jurnal Ramadan : Harta untuk disyukuri

Jurnal Ramadan : Harta untuk disyukuri

Bismillah,

Nabi bersabda bahawa umat akhir zaman yang bakal menerima bala sebagaimana penyakit umat yang dahulu.
-Hadith Riwayat Abu Hurairah

Raja yang bangga dengan kuasanya hingga mengaku dirinya tuhan.

Qarun bangga dengan hartanya hingga takbur dan kufur. Namun mati dal harta.

Seorang yang amat alim pada zaman Nabi Musa hingga ada pengikut tidak terhingga tapi mati dalam kufur.

Maka Nabi mengingatkan akan akan ada yang menimpa umat akhir zaman yang membawa pada kufur.

Sahabat bertanya, apakah dia wahai Rasulullah. Kata baginda; terlalu mewah dalam hidup, tipu menipu untuk mendapatkan harta benda.

Selain itu saling marah memarahi antara satu sama lain dan berlaku kezaliman dalam masyarakat. Huru hara dalam masyarakat apabila timbul dengki dan hasad.

Kufur dengan nikmat pada Allah, menyebabkan lupa pada Allah. Seseorang yang tidak
syukur pada nikmat mendapat murka Allah.

Bagi setiap mukmin perlu sentiasa dekat pada Allah atas kurniaan nikmat. Kita perlu sentiasa berduka dan takut dengan dosa.

Takut pada perlu ada, kedukaan ada pada hati dan wajah. Duka ini kerana takut pada Allah, ia membawa pada syukur. Merasa takut dengan amalan yang tidak
cukup sebagai bekal.

Harta yang ada perlu disalur dijalan Allah. Mencari harta dan menambah tidak salah, tetapi perlu dimanfaatkan sebaiknya melalui zakat dan sedekah.

Harta hanya pada tangan bukan pada hati.
Ilmu perlu membawa pada zuhud dan takut pada Allah bukan takbur dengannya.
Harta untuk taat kepada Allah. Bukan pada maksiat dan menipu.

Sifat qanaah adalah redha dengan pemberian Allah.

Tazkirah
Surau Al Hidayah
11 Ramadan 1436

No comments:

Post a Comment