Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Friday, June 26, 2015

Jurnal Ramadan : Persediaan Menuju Mati



Bismillah,


7 hari Ramadan kita telah berjaya mengamalkN ubudiyyah bagi mengharap redha Allah

Peluang hidup tidak lama, iaitu umum umat Muhammad 60-70 tahun sahaja untuk bekal ke akhirat.

Ia belum tentu cukup dengan kehidupan akhirat amat singkat. Sebanyak mana bekal amat sikit denfan hidup di akhirat.

Diriwayatkan Abu Hurairah dihujung usianya menangis. Lalu ditanya oleh sahabat yang lain, engkau adalah orang yang hampir dan banyak meriwayatkan hadith.

Wahai sahabatku aku bukan takut mati, atau takut meninggalkan semua harta yang ada namun aku takut dengan bekalku yang sedikit. 

Pahala buatnya tiap minggu disebut oleh semua kerana hadith yang diriwayatkan olehnya serta miliki ilmu yang banyak. 

Bahkan beliau adalah sahabat yang menjadi ahli ibadah. Antaranya dia ada 12 ribu biji kurma. Dia tidak akan tidur melainkan dia habiskan biji kurma tersebut.

Bayangkan diri kita, apakah kita focus pada ibadah? Walhal saat berbuka adalah masa untuk berdoa. Maka ambillah peluang untuk berdoa detik berbuka.

5 minit sebelum berbuka luangkan masa untuk berdoa. Mohon syurga, ampun dosa kepada Allah.

Kata Rasulullah orang yang beriman tidak akan puas dengan kebajikan sehingga hayatnya.

Ramadan adalah masa untuk menjana pahala bekal ke akhirat. Bila Allah ambil nyawa kita, maka tiada lagi ditangguh atau dipercepat walau sesaat.

Lalu fikirkan ke mana kita akan dibawa, tanpa membawa amal, kubur yang gelap
akan diterangi cahaya dek amal sebelum mati.

Sunyi kubur kita akan ada peneman bila ada amal. Namun kubur yang gelap ditambah dengan azab kubur bila mati dalam keadaan berdosa.

Saidina Uthman r.a akan menangis bila lalu di kubur. Sesungguhnya kubur ini adalah persinggahan pertama, siapa yang selamat maka persinggahan yang seterusnya akan mudah. Begitulah sebaliknya.

Sebelum kita dihantar ke negeri akhirat, maka berbuatlah amalan yang boleh mengalir pahalanya ke alam barzah. 

Amalan ini bagi menambah pahala adalah sedekah. Ilmu bermanfaat, sedekah jariah dan anak yang soleh adalah harta bekalan akhirat.

Imam Ibnu Rajab Al Hambali berkata Rasulullah memperbanyakkan sedekah pada bulan Ramadan:

1.Berkat bulan Ramadan yang digandakan.
2. Allah amat dermawan di bulan Ramadan.Pintu syurga dibuka pintu neraka ditutup.
3. Menghimpun amalan puasa dan amalan sedekah menjadikan asbab seseorang dimasukkan syurga. Luar nampak dari dalam dalamnya nampak dari luar. 

Tidak dapat dibayangkan ia hanya khas untuk orang yang berbuat 4 amalan: menjaga lidah, berpuasa, memberi makan, solat malam saat orang tidur.

Tazkirah Tarawih,
7 Ramadan 1436 Hijrah
Surau Al Hidayah

No comments:

Post a Comment