Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, June 21, 2015

Jurnal Ramadan : Memilih yang halal


Bismillah,

Hari pertama puasa Ramadan cuaca sangat nyaman. Kebetulan kami berada di ACA Singapore 2015 untuk hari pertama. Berada dalam bilik seminar ia tidak terasa seperti berpuasa. Makanan yang terhidan juga kami tidak terasa terliur. Cuma apa yang ralat kali pertama dalam seminar akademik ada sajian arak untuk yang bukan Islam.

Sewaktu pulang ke hotel kami menggunakan MRT. Sepanjang laluan balik ke hotel memang banyak bazar yang menjual makanan. Pada mulanya kami mahu membeli makanan yang tersedia dijual, tetapi bila melihat dan memikirkan kebersihan serta halalnya maka kami membuat keputusan untuk membeli makanan di restoran yang terbukti halal dan sedap makanananya.

Berpuasa di rantau orang tidak susah jika kita tidak memilih dan paling penting menghayati konsep ibadah puasa itu sendiri. Ia perlu ada dalam mindset bahawa puasa untuk mendidik hati dan jiwa serta fizikal. Maka kita boleh santap apa sahaja yang ada. Paling penting ia tidak mudarat dan memberi tenaga pula untuk beribadat mengerjakan terwaih pada malamnya.


Lauk pauk hidangan di Singapura hampir sama sahaja dengan yang ada di Malaysia. Cuma ada beberapa makanan yang agak unik pada hemat saya yang boleh dirasa, contoh tauhu gorengnya sangat sedap serta lain dari yang lain.

Berpuasa di Singapura, nikmatnya dengan rezeki dari Allah, malamnya di Masjid Khalid ada moery bubur kacang dan air bandung.

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment