Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, June 21, 2015

Jurnal Ramadan : Puasa di Perantauan


Bismillah,

Allhamdulillah, syukur ke hadrat Allah kerana dengan limpah kurnia serta rahmat dariNya maka kita sekali lagi beroleh kejayaan untuk bertemu dengan Ramadan. Moga Ramadan kali ini menjadi ramadan terbaik dalam kehidupan dengan amal ibadat yang diterima Allah Azzawajalla.

Ramadan kali ini membawa kami di Kota Singa. Ia merupakan pengalaman pertama menyambut puasa disini. Namun ia bukan kali pertama merasai berpuasa di tempat orang, ini kerana kami pernah berpuasa beberapakali di Mekah. 

Lain tempat lain suasananya. Pada hari akhir Syaaban warga Singapura sudah ramai membeli belah untuk persediaan Ramadan. Bahkan banyak gerai-gerai untuk jualan hari raya juga memenuhi dataran berhampuran Geylang Road. 


Kedatangan kali ke-2 ini kami memilih hotel di Geylang Serai atas cadangan rakan pensyarah yang juga bakal sama-sama menghadiri konferens. Ternyata ia satu pilihan yang tepat kerana di sini ramai warga Islam dari pelbagai bangsa, syurga makanan kerana ada banyak restoran halal yang sedap belaka dan lebih penting ada masjid yang berdekatan. 


Pada solat terawih malam pertama Ramadan adalah Masjid Khalid yang terletak di Jalan Joo Chat. Ia hanya 30 meter dari hotel yang kami diduduki. Ternyata ramai yang hadir dari pelbagai bangsa, bukan hanya Melayu Singapura bahkan adajuga warga asing yang bekerja di sini hadir untuk sama-sama berterawih. 20 Rakaat itu dipenuhi dengan ayat-ayat surah lazim oleh Imam. Jika di Malaysia banyak masjid mengambil Imam hafiz.

Selesai solat belum ada Morey kerana esoknya berpuasa. Namun malam sangat meriah. Gerai serta kedai makan penuh dengan pelanggan. Manakala gerai-gerai juga sibuk dengan pelanggan yang keluar membeli belah waktu malam. 
Suasana sambutan Ramadan di Singapura ternyata sangat meriah. Lampu bergemerlapan sepanjang jalan Geylang. Ia sungguh luar biasa walau ia hanya minoriti. Adat budaya serta kepentingan agama masih terjaga.

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment