Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, October 12, 2015

Belajar melupai lebih baik dari mencintai

Bismillah,

"Cerai itu sakit tapi ia beri rahmat". Topik yang dibincangkan dalam majalah Wanita bulan ini.
Buku Apabila Jodoh Menyapa ada juga mengupas isu ini.

Realitinya tidak semua mahukan perceraian. Ia kadang menambah sukar apalagi kepada yang bergelar ibu.
Namun adakala pilihan terpaksa dibuat. Mungkin ia alternatif terbaik. Ya, ada hikmah disebaliknya.


Ini adalah posting saya semalam di mukabuku. Ia terdetik untuk dikongsi apabila melihat mukadepan majalah Wanita yang dikirimkan oleh sahabat kepada saya.

Belajar melupai adakala lebih baik dari mencintai....

Benar. Itu juga hakikat yang ramai tidak dapat diterima oleh kita. Maka jadilah individu berada dalam duka dan sengsara yang berpanjangan.

Perhatikan saban waktu ada sahaja terpampang dimedia berapa ramai pasangan yang didera mental dan fizikal namun masih mampu mempertahankan rumahtangga atas alasan masih cinta dan sayang.
Ia hingga mengabaikan kebajikan diri sendiri dan anak-anak.

Cinta pada manusia ada batasnya. Ia tidak sepatutnya melebihi kecintaan kita kepada Allah SWT. Perceraian itu tidak digalakkan dalam Islam bahkan sekiranya dapat mempertahankan rumahtangga itu lebih baik sekiranya ia tidak memberi mudarat.

Ada pasangan yang mendera anak-anak bahkan ada yang sampai tahap anak dibunuh walaupun ada juga yang tanpa niat. Namun pasangan masih boleh berdiam dan memaafkan. Ini menunjukkan kecintaan telah membutakan nilai kasih sayang.

Ada yang sanggup mempertahankan kekasih yang mendera anak sendiri lantaran cinta dan sayang tidak bertepi. Bahkan ada yang sanggup menjadikan diri sebagai korban apabila orang yang dicintai menjadikan mereka sebagai keldai dadah.

Alasan cinta itu tidak boleh diterima. Kita ada akal untuk berfikir dengan matang bagi menilai baik dan buruk. Janganlah kerana cinta kita sanggup menggadai agama dan maruah.

Belajar melupai itu lebih baik dari mencintai...

Betul, ia tidka mudah, tetapi jika itu terbaik, lakukanlah. Belajarlah untuk melupakan cinta yang tiada nilai harga.
Cintai sesuatu yang lebih memberi manfaat kepada kita dari membuang masa mencintai perkara yang sia-sia.

Betul, sia-sia mencintai orang yang memberi derita dan bukannya bahagia.
Cinta perlu ada 'give and take' bukan 'take advantage'.
Kasih sayang yang tulus berdiri atas dasar kesetiaan, saling mengohormati dan saling memberi.

Muhasbah diri, apakah kita salah memberi cinta bila si dia menagih perkara yang tidak sepatutnya. Ada yang memberi mahkota keremajaan pada masa yang tidak sepatutnya atas dasar cinta.

Ada yang sanggup meninggalkan keluarga hanya kerana membuktikan cinta...
Kemudian terbukti cinta dia itu palsu, dan kita masih berpegang pada janji itu.
Alangkah kita sebenarnya menipu diri sendiri.

Oleh itu...
Belajar melupai adakala lebih baik dari mencintai....
Sukar untuk dilunasi
namun ada manisnya nanti
pasti ada hikmah tersendiri
untuk kita lalui
bagi mengenal diri
kenal Ilahi


Wallahualam



No comments:

Post a Comment