Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, October 11, 2015

Merakam peristiwa



"Capture the moment" atau dengan kata lain merakam peristiwa. Itulah detik semalam yang dirakam.
Semalam selesai program motivasi keibubapaan dan pecutan akhir peperiksaan di SMA AsSaadah. Ia program kerjasama Al Ihsan Training and Motivation dan Yayasan Peramah bersama pihak sekolah bagi membantu kecemerlangan pelajar.

Oleh kerana ia program tajaan maka pihak sekolah amat berbesar hati bahkan pihak PIBG juga turut merasakan saya dan team perlu diraikan. Pengetua menyarankan kepada seorang ajk agar memberkan bunga kepada kami, kebetulannya beliau yang dipanggil Mokku memiliki nursery.

Saya pada mulanya menolak, namun kata mereka ambillah sebagai cenderahati dan tandamata datang ke tempat mereka. Jamu mata dan  melihat-lihat, kata Mokku pada saya. Lalu sewaktu tengahri break untuk proram, saya singgah ke teratak Mokku bersama pengetua dan Tuan kadi yang membuat perasmian penutup untuk program motivasi tersebut. (Gambar di atas, pengetua bersama Tuan Kadi)

Bila sampai di kawasan rumah Mokku, lamannya penuh dengan pasu dan bunga-bunga, termasuk pokok herba dan pelbagai orkid, bougenvilla serta rose. Semuanya cantik belaka. Saya yang merupakan peminat setia flora dan fauna tidak mampu menolak.

Pada mulanya menolak namun akhirnya saya memilih jua. Orkid adalah pilihan kerana ia senang dibawa untuk naik kapal terbang. Pada mula saya memilih yang sudah besar dan berbunga, namun terfikir ia bukan semata susah dibawa bahkan, ia lebih baik dijual kepada pelanggan.

Lalu saya katakan pada Mokku, bagi yang kecil sahaja, tidak perlu besar, nanti saya tanam sendiri. Tanpa berlengah diambil empat anak orkid berbeza warna, diberikan pasu dan juga sabut kelapa termasuk besi untuk digantung nanti, terpana saya dibuatnya. Saya katakan cukup sahaja dengan bunganya.

Tapi itulah insan yang tidak lokek mahu memberi apa sahaja, ia sebagai tanda penghargaan buat saya. Tidak cukup dengan itu diambil bougenville yang bergantung cantik warna warni dihulurkan kepada saya, kata Mokku ini untuk mereka berdua. Ma sya Allah tidak terkata-kata dari saya, hanya ucapan terima kasih dapat saya katakan.

Ditanya lagi apa yang saya mahu maka saya ambil sepohon pokok durian belanda untuk diberikan pada ibu, ditanam ditanah pusaka. Lalu ditambah satu menjadi dua oleh Mokku. Katanya tidak cukup satu. Pulang saya ke Kuala Lumpur sarat muatan. Orkid dan bougenville serta rose jepun diisi kotak menaiki udara.

Benarlah, ia momen yang dirakam. Bunga ini sebagai tanda. Segala pemberian dibalas pemberian. Ia pengalaman kali pertama yang bakal tersimpan menjadi memori. Benarlah kita adalah apa yang kita beri.

Wallahualam

(Mokku didalam gambar bertudung peach)

No comments:

Post a Comment