Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, October 29, 2015

Gaya Hidup Sihat

Gaya Hidup Sihat

Bismillah,

Hari ini masuk hari ke-5 saya berjaya mengekalkan konsistensi memperuntukkan masa bagi riadah.

Ia bukan suatu yang boleh lagi dibanggakan, kerana saya perlu memastikan cukup 40 hari baru ia menjadi rutin. Dengan kata lain tabiat baik.

Sebelum ini biasanya riadah hanya bila ada masa. Paling tidak saya membelai tanaman di sekitar rumah.

Motivasi untuk menjadikan senama sebagai rutin harian apabila saya sendiri terasa yang berat badan semakin bertambah. Mungkin saya belum tahap
obes atau terlebih berat namun apa yang saya fikirkan adalah perlunya mempunyai gaya hidup sihat. Apalagi dengan usia yang semakin meningkat, bukan hanya pemakanan yang perlu dijaga, bahkan fizikal badan juga perlu dititik beratkan.

Awal tahun baru ini saya membeli sebuah lagi basikal untuk kegunaan kami. Ia memudahkan kami untuk beriadah bersama.

Masalahnya untuk mengayuh basikal sendirian saya rasa segan dan tidak berasa selamat untuk mengayuh agak jauh sedikit. Maka masa untuk berbasikal saya terpaksa menunggu ada anak-anak atau suami menemankan.

Pergi ke Gym ikuti Aerobik atau yang sewaktu dengannya saya tidak berminat, sementelah masa yang ada amat terhad. Maka pilihan yang ada tidak banyak.

Hari minggu baru ni saya berbasikal bersama Enche Suami, tiba-tiba tayar pula pancit. Terpaksa saya mengelek basikal hampir satu kilometer. Berpeluh juga berjalan sambil mengheret basikal.

Anak saya mencadangkan agar saya saya melihat video yang banyak di youtube untuk bersenam cara yang betul. Alhamdulillah, salah satu yang saya ikuti adalah bersenam 25 minit sehari.

Setelah beberapa hari mengikuti video tersebut saya dapat merasakan badan agak ringan. Mencuri masa yang ada sebelum ke ofis atau selepas balik ofis sebenarnya boleh kita lakukan.

Bersenam bukan semata untuk menurunkan berat badan. Apayang penting kita bersenam agar kita dapat mengekalkan badan yang sihat. Selain itu, penting juga menjaga pemakanan yang seimbang kerana ia juga menyumbang kepada kesihatan.

Apa jua yang dilakukan untuk kekal sihat, pastikan juga kesihatan jiwa dititik beratkan.

Sihat fizikal, cerdas minda, kuat rohani.

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment