Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, October 26, 2015

Reformasi Diri Siri 1



Bismillah,

Mengubah diri atau dengan kata lain membuat reformasi pada diri sendiri adalah sama konsep dengan hijrah diri. Ia maksud yang hampir sama, yang membezakan mungkin pendekatan yang berbeza.

Dalam konteks membuat reformasi pada diri sendiri ia memerlukan individu membuang terlebih dahulu perasaan negatif yang ada dalam diri. Perasaan negatif seperti sering menyalahkan diri sendiri,  merasa diri sebagai mangsa keadaan, selalu menerima kritikan,terasa seperti tidak disayangi dan pelbagai lagi bentuk perasaan negatif.

Sangkaan buruk terhadap sesuatu ini menyebabkan diri terperangkap dalam masalah. Kesannya akan menyebabkan berlaku low self esteem. Rasa rendah diri dan merasakan diri tidak lagi dapat bangkit. Bila perasaan sakit maka secara tidak langsung ia memberi kesan kepada kesihatan fizikal.

Bagi membuang perasaan negatif (suu' zon) dalam diri, individu perlu hadirkan perasaan ceria dan gembira. Mula bertindak melakukan perkara yang kita suka dan bukan kerana orang lain suka. Belajar mengatakan tidak pada sesuatu yang perlu. Tidak ada kata-kata mahu mengambil hati walhal diri tidak ikhlas. Ini kerana kesannya akan membuat perasaan tidak gembira.

Bahkan kita tanpa sengaja akan mengharapkan balasan dari kebaikan yang diberi. Harapan akan membawa kepada kekecewaan bila tidak dipenuhi. Maka belajar untuk berbuat sesuatu tanpa mengharapkan apa-apa. Ini dapat mengelakkan diri terasa hati, kecewa, putus asa dan sedih.
Apabila tiada lagi perasaan negatif maka lebih mudah elemen postif dapat diterapkan dalam diri.




No comments:

Post a Comment