Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, May 23, 2012

Hakikat Poligami



Setiap kali bercerita di FB dikalangan kawan-kawan lama terutamanya dikalangan Muslimin, sudah pasti tajuk dan fokus akan seringkali beralih kepada poligami. Mungkin lelaki yang berusia mencecah 40 an lebih seronok bercerita unutk tambah isteri, manakala wanita pula lebih suka unutk bercerita bagaimana menjaga penampilan diri.

Sememangnya isu poligami tidak digemari oleh ramai para isteri terutamanya apabila suami meminta untuk kahwin lagi. Alasan mereka suami mereka tidak layak kerana kewangan bukanlah stabil mana, bahkan dek kerana isteri bekerja maka mereka boleh menarik nafas lega. Manakala suami pula merasa diri berkemampuan sementelah ada rakan-rakan yang kuat mendorong. Segelintir suami merasa diri hebat apabila boleh kahwin dua @ tiga.

Monogami atau poligami, pastinya ada himah tersendiri, namun saya perhatikan ada ramai yang agamanya tidak seberapa lebih dulu menempa bahagian dalam poligami walhal, isteri yang satu serta anak-anak yang ada belum cukup ditarbiyaah, itu belum masuk diri sendiri yang solat lima waktu pun tidak kecukupan. Lelaki begini wajarkah menambah isteri? Memang betul wang ringgit berjuta-juta, pendeka kata saraan isteri tua dan muda beres belaka. pelru diingat kemampuan bukan duit ringgit semata. Suami memikul tanggungjawab yang berat dalam mendidik dan mentarbiyyah keluarga.Saya tidak anti poligami, poligami itu bagus kerana ada banyak penyelesaian keluarga yang ada disitu, namun cara dan praktis poligami itu yang banyak kesilapan sehingga ia mencalar poligami itu sendiri.

Memetik kata-kata seorang sahabat saya:

"Bab nikah kahwin ni, hakikatnya ada jodoh tak kemana. Tak kira diusia muda atau tua. Laki orang atau teruna. Allah pilih utk dia dah terbaik utk dia, kenapa dia masih solo, kenapa masih membujang mesti ada hikmat. Ditakdir saya belum kahwin saya rela tak kahwin dari kahwin dengan laki org sbb saya pernah rasa tempias tu...rela juga tak kahwin dgn treuna kalu teruk sangat akhlaqnya...kami wanita secara fitrahnya seboleh mungkin berusaha untuk elak dari poligami, tapi kalau dah itu takdirnya kenalah juga redha...kalau pun akhirnya diuji jatuh cinta dgn suami org, maka byk2lah bermunajat pohon petunjuk, agar itu menjadi pilihan yg terbaik utk diri dan juga di pihak sana...bukan pilihan berdasarkan perasaan / nafsu semata2."

Wallahuaalam.


No comments:

Post a Comment